Virolaisyritys haluaa mullistaa Suomen taksialan – vanhat toimijat vastustavat

Virolainen puhelinsovellus murtaa taksitoiminnan perinteisiä rakenteita.

– Haluamme tarjota kuluttajille ja yrittäjille valinnanvapautta, Taxifyn Helsingin operaatiojohtaja Julius Hyppönen toteaa.

Virossa kaksi vuotta sitten perustettu Taxify valtaa alaa Euroopassa. Suomeen älypuhelinsovellus rantautui viime vuonna. Täällä se on kuitenkin saanut sekalaisen vastaanoton. Esimerkiksi Oulussa Taxifyta käyttävät jo kymmenet taksiautoilijat. Pääkaupunkiseudulla sovellus on kuitenkin törmännyt kovaan vastarintaan.

– Jotkut keskusten pyörittäjät eivät halua meitä markkinoille, vaikka kuskit käyttäisivätkin sovellusta mielellään, Hyppönen sanoo.

Samaa vastustusta on koettu myös Joensuussa ja Kuopiossa. Siellä tilauksien välittäjät ovat kieltäneet kuljettajiaan käyttämästä sovellusta.

Taxifyn käyttäjä näkee kartalla itseään lähinnä olevat sovellusta käyttävät taksit ja voi lähettää tilauksen niistä mieleiselleen. Sovellus on kuluttajille ilmainen. Sitä käyttävä yrittäjä maksaa Taxifylle euron jokaisesta sen kautta saamastaan kyydistä. Asiakas ja kuljettaja voivat myös antaa toisistaan arviot.

Hyppönen ei pidä siitä, että Taxifyta verrataan räjähdysmäisesti kasvavaan amerikkalaiseen Uber-sovellukseen. Siinä missä Uber on kyytipalvelu, jonka kuskeina voi käytännössä toimia kuka tahansa yrityksen seulan läpäissyt henkilö, keskittyy Taxify puhtaasti pelkkiin takseihin.

Hyppönen korostaa, ettei Taxify ole varsinainen välityspalvelu. Hänen mukaansa kyse on pikemminkin ”sähköisestä kädenheilautuksesta”.

Vastarintaa

Etelä-Suomessa toimivan Charter919 -taksiyrityksen toimitusjohtajan Vesa Järviön mukaan syy taksivälittäjien nuivaan suhtautumiseen on raha, ja halu suojella vanhoja rakenteita.

Keskuksiin soitetut puhelut ovat maksullisia. Taxifyn kaltainen sovellus taas sivuuttaa keskuksen.

Vesa Järviö kertoo esimerkiksi 16 Helsinkiä ympäröivän kunnan alueella toimivan Lähitaksi Oy:n vaatineen sen piirissä toimivia yrittäjiä olemaan käyttämättä Taxifyta tai muita sen kaltaisia sovelluksia.

Järviön mukaan perinteisten toimijoiden, kuten esimerkiksi Lähitaksin, Taksiliiton ja Taksi Helsingin, käsitys taksien välittämisestä perustuu 1960- ja 1970-luvuilla kehitetylle pohjalle.

– Tällä hetkellä esimerkiksi pääkaupunkiseudun taksit ajavat noin 50 prosenttia ajoista tyhjinä, jos ne noudattavat näiden toimijoiden haluamia menettelytapoja. Samalla valitetaan hinnoista ja alan kannattamattomuudesta.

Järviön mukaan Taxifyn kaltaisen sovelluksen paras puoli on juuri sen tarjoama valinnanvapaus.

– Kaupunkirajat poistuvat, ja asiakas voi valita juuri haluamansa auton ja kuljettajan, on hänen valintaperusteensa sitten mikä tahansa. Tehokkuus paranee ihan älyttömästi.

Vanhat toimijat heräävät

– Me haemme sellaisia ratkaisuja, jotka sopivat parhaiten tälle alueelle, Lähitaksin toimitusjohtaja Juha Pentikäinen toteaa.

Hänen mukaansa Taxify on vain yksi vaihtoehtoinen tilaustapa muiden joukossa, eikä siihen suhtauduta erityisen negatiivisesti.

– Autoissa on jo nykyinen tilausjärjestelmä, johon olemme tuomassa uutena tilaustapana omaa applikaatiota, Pentikäinen kertoo.

Samaan järjestelmään on kytketty myös Taksiliiton oma Valopilkku-sovellus, joka on otettu käyttöön tällä viikolla.

Kieltääkö Lähitaksi sitten muiden sovellusten käytön?

– Ajatuksena on, että samaa autoa ei voisi ohjata kovin monesta paikasta. Kuvitellaan tilannetta, jossa Suomessa on vaikka kymmenen Taxifyn tyyppistä sovellusta. Kyllähän se menee älyttömäksi, jos samassa autossa on kymmenen sovellusta rinnakkain vääntämässä autoa eri suuntaan, Pentikäinen maalaa.

Hän pitää parhaana tilannetta, jossa kyytejä välitetään nykyisten toimijoiden omien sovellusten kautta.

Järviö on eri mieltä Pentikäisen kanssa. Hänestä kuluttajien ja yrittäjien olisi saatava valita itse, mitä sovelluksia he käyttävät.

– Kehitystä vastustavien tulisi keskittyä laittamaan oma toimintansa siihen kuntoon, että asiakas valitsee Lähitaksin sovelluksen mieluummin kuin vaikkapa Taxifyn.

Kommentit

»Kommentoinnin säännöt