Verkkouutiset

Sosiaalisen median ja pikaviestipalveluiden sovelluksia puhelimen näytöllä. LEHTIKUVA/EMMI KORHONEN

Joka viidennelle puhelimen merkki on yhdentekevä

Yksi puhelinmerkki erottuu selkeästi muista käyttäjien uskollisuuden suhteen.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Selkeä enemmistö suomalaisista on ainakin jonkin verran uskollisia käyttämälleen puhelinmerkille. Toisaalta lähes joka viides (18,3 %) ei anna puhelimen merkin vaikuttaa ostopäätökseensä mitenkään.

Teknologiayhtiö Qvikin syyskuun lopussa teettämän kyselytutkimuksen mukaan merkkiuskollisuus on yleistä erityisesti iPhone-käyttäjien keskuudessa. Kysely edustaa suomalaista aikuisväestöä.

– Teettämämme kyselyn mukaan iPhonea käyttävät ovat erityisen uskollisia puhelinmerkille. Heistä peräti 54 prosenttia ostaa aina samanmerkkisen puhelimen. Apple-uskollisuus on vahvaa etenkin nuoremmissa ikäluokissa, Qvikin toimitusjohtaja Lari Tuominen kertoo.

Joka kolmas Huawei-käyttäjä ei katso merkkiä

iPhone-käyttäjien vastakohta ovat Huawei- ja Honor-käyttäjät, joista joka kolmas ei ole lainkaan uskollinen puhelinmerkille. Huawein omistavista uskottomia on 30 prosenttia ja Honor-käyttäjistä 31 prosenttia.

– Toisaalta kyselyvastauksista käy ilmi, että Huawein ja Honorin sekä myös Oneplussan ja Nokian hinta-laatu-suhdetta arvostetaan. Erityisesti Nokian puhelimista uskolliset käyttäjät pitävät edelleen. Tähän on varmasti historiallisia syitä, Tuominen arvioi.

Lähes neljä kymmenestä kaikista matkapuhelimen omistajista (39,8 %) voisi vaihtaa nykyisin käyttämänsä puhelinmerkin toiseen, jos vaihtoehtoisessa merkissä olisi parempia ominaisuuksia kuten enemmän muistia, parempi näyttö, pidempi akun kesto tai parempi kamera.

– Vaikka matkapuhelimen hankintapäätöksessä tunteilla voi olla suuri rooli, suomalainen kuluttaja on myös rationaalinen ja harkitseva. Tämän kyselyn mukaan leiriä vaihdetaan herkästi, jos esimerkiksi laitteen ominaisuudet tai toisen merkin hinta-laatusuhde vaikuttavat paremmalta.

Hinta-laatusuhde ja helppokäyttöisyys tärkeää

Tutkimustulokset todistavat, että suomalainen on puhelinmerkin suhteen hintatietoinen kuluttaja. Vastaajista 59,6 prosenttia kertoo, että voisi harkita toisen laitevalmistajan puhelinta, jos toisessa merkissä olisi selkeästi parempi hinta-laatusuhde.

Useampi kuin joka viides (22,8 %) voisi harkita merkin vaihtamista helppokäyttöisyyden takia. Sen sijaan puhelimen ulkonäkö vaikuttaa vain harvan ostopäätökseen. Se olisi syy vaihtoon alle viidelle prosentille vastaajista.

Suomalainen jämähtää tuttuun merkkiin

Puhelinmerkin vaihtamista hidastava tärkeä syy on tapa ja tottumus. Lähes neljä kymmenestä suomalaisesta (37,1 %) suosii samanmerkkistä puhelinta koska on tottunut käyttämäänsä merkkiin.

– Kun kuluttaja on oppinut käyttämään tietyn merkkistä puhelinta ja käyttöjärjestelmää, ei siitä haluta luopua. Toisen merkin ja mahdollisesti käyttöjärjestelmän opettelu ei houkuttele. Lähes puolet eli peräti 48,5 prosenttia suomalaisista yksinkertaisesti pitää nykyisestä puhelinmerkistään, Tuominen kertoo.

Tottumus ja tunneside ovat iPhone-käyttäjillä vielä vahvemmassa roolissa kuin muilla. iPhonea käyttävistä tasan puolet (50 %) ei halua vaihtaa puhelinmerkkiä koska pitää nykyisestä merkistään, ja hieman useammalla iPhonen käyttäjällä (52 %) vaakakupissa painavat ensisijaisesti tapa ja tottumus.

Laitteen vaihtoon liittyvät huolet vaikuttavat noin joka kymmenennen vaihtohalukkuuteen. Hieman useampi kuin kymmenesosa suomalaisista (10,2 %) pysyttelee tutussa merkissä koska on huolissaan, ettei osaa ottaa käyttöön uutta puhelinta. Lähes yhtä moni (9,0 %) pelkää tietojensa hukkuvan, jos vaihtaa merkkiä.

Qvikin teettämään sähköiseen kyselyyn vastasi tuhat henkilöä, jotka ovat 18–75-vuotiaita. Vastaajista puolet oli miehiä ja puolet naisia, ja otos edustaa suomalaista aikuisväestöä. Sähköisen kyselytutkimuksen virhemarginaali on 3,1 prosenttia. Kyselyn toteutti tutkimusyhtiö Bilendi.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)