Auton käyttöä voi helpottaa monilla pienillä apuvälineillä, LEHTIKUVA / MARKKU ULANDER

Vihreiden vaikuttaja: Autoiluun ”laajempi systeeminen muutos”

Puoluepäättäjän mukaan autojen vähentäminen on tärkeämpää kaupungeissa.

Vihreiden puoluevaltuuskunnan puheenjohtaja ja entinen puoluesihteeri Kaisa Hernberg on kirjoittanut Puheenvuoroon otsikolla Pitääkö sähköauto ostaa heti huomenna?. Hernberg käsittelee paljon huomiota saanutta liikenne- ja viestintäministeriön raporttia Liikenteen päästöt nollaan vuoteen 2045 mennessä.

Vihreän päättäjän mielestä ”jämäköitä toimia tarvitaan, sillä liikenteen päästöt pitää saada vähenemään, eikä siinä aiemmilla toimilla ole onnistuttu”. Hän sanoo keskusteluun liikennepolitiikasta liittyvän kuitenkin paljon turhaa panikointia ja virhekäsityksiä.

– Jopa tällainen helsinkiläinen vihreä fillaristivegaani kyllä tajuaa, ettei haja-asutusalueilla kulje ratikoita eikä 40 kilometrin työmatkaa tavallisen ihmisen voimilla fillaroida. Paine autoilun hillitsemiseen onkin ennen kaikkea kaupungeissa, joissa ei yksinkertaisesti ole tilaa nykyisen kaltaiselle yksityisautoilulle, Kaisa Hernberg toteaa.

– Kaupungeissa myös on riittävä asukastiheys ja asiakasmäärät joukkoliikenteelle ja liikkumispalveluille, ja riittävän lyhyet etäisyydet pyöräilemiseen. Syrjäseuduilla vastaavanlaista tilanahtautta ja toisaalta riittävää asukastiheyttä ei puolestaan ole. Siksi autoilun vähentämisen toimet kohdennetaan kaupunkeihin ja muualla oleellisempaa on autokannan uusiminen vähäpäästöiseksi.

Hernbergin mukaan raportin vuoteen 2045 on ”aika monta vuotta” ja ”nyt on kyse siitä, että pyritään ohjaamaan muutosta oikeaan suuntaan”.

– Niillä ohjaavilla päätöksillä on tosi kiire. Mutta muutoksen toteuttaminen tapahtuu sitten rauhallisemmin ja vaiheittain.

Koska vuoteen 2045 on 26 vuotta, Hernbergin mukaan ”kaikkien polttomoottoriauton omistajien ei tarvitse heti huomenna vaihtaa ajopeliään sähköautoon”. Suomalaisen auton keski-ikä on 12 vuotta, ja ”26 vuodessa ajopelinsä ehtii kyllä vaihtamaan vähän rauhallisemmallakin tahdilla”.

– Liikenteen, kuten minkään muunkaan osa-alueen päästövähennyksiä ei saavuteta millään yksittäisellä hokkuspokkuskonstilla. Kaikkien polttomoottoriautojen korvaaminen jollakin muulla ei ratkaise ongelmaa, vaan tarvitaan laajempaa systeemistä muutosta. Minusta LVM:n raportissa on tavoitettu tämä hyvin.

Kommentit

»Kommentoinnin säännöt