Verkkouutiset

Vihreiden ryhmäjohtaja USU:lle: Olemme valmiit polttoaineveron korotuksiin

Kokoomus ja keskusta painottavat sähkö- ja kaasuautojen hankintatukien merkitystä.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Viiden suurimman puolueen joukosta vihreät on ainoa, joka hyväksyisi päästöjen vähentämiseen tähtäävän bensiinin ja dieselin veronkiristyksen, kansanedustajia haastatellut ja Autoalan tiedotuskeskuksen perjantaiseen webinaariin osallistunut Uutissuomalainen kertoo.

– Jos se [liikenteen päästöjen puolittaminen vuoteen 2030 mennessä] vaatii polttoaineveron korotuksia, olemme siihen valmiit. Asiantuntijoiden mukaan polttoaineisiin liittyvät maksujärjestelmät on pakko ottaa käyttöön, jotta saadaan päästöt laskettua, vihreiden eduskuntaryhmän puheenjohtaja Jenni Pitko sanoo Uutissuomalaiselle.

Pitkon mukaan korotukset tulee kuitenkin kompensoida pienituloisille ja alueellisesti. Myös Vasemmistoliiton puheenjohtaja Li Andersson on aiemmin sanonut kelpuuttavansa polttoaineiden veronkorotukset, jos mainitut kompensaatiot toteutetaan.

Ilmasto- ja ympäristöministeri Krista Mikkosen (vihr.) mukaan fossiilisten polttoaineiden hinnannousu on yleisesti odotettavissa. Tästä seuraisi myös bensiinin ja dieselin hinnannousu.

Siinä tilanteessa liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakasta (sd.) painottaa kompensaation saamisen olevan tärkeää niille,  joiden on työnsä tai työmatkansa vuoksi välttämätöntä käyttää autoa.

Kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpon mukaan kokoomus ei kannata sitä, että liikennepolttoaineiden verotusta kiristettäisiin. Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kai Mykkänen taas huomautti, että merkityksellistä päästöjen vähentämisessä ovat yhteiskunnan antamat tuet sähkö- ja kaasuautoon vaihtamiseen.

Perussuomalaisten varapuheenjohtaja Riikka Purran mukaan veronkorotukset eivät tuo tavoiteltuja tavoitteita. Hänen mukaansa liikennevälineiden vaihtuminen sähköisiin ja vähäpäästöisiin pienentää jo tälläkin hetkellä päästöjä.

Kokoomuksen tavoin myös keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Antti Kurvinen painottaa hankintatukien merkitystä sähkö- ja kaasuatojen hankkimisessa. Kurvinen tuo esiin myös etätyön lisääntymisen tarjoamat mahdollisuuden päästöjen vähentämisessä. Puolet työajasta voisi hänen näkemyksensä mukaan tehdä kotoa käsin.

– Autoilijoiden rankaiseminen ja kyykyttäminen ei ole oikea reitti lähteä liikenteen fossiilipäästöjä alentamaan, Kurvinen sanoo.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)