Kahdeksan suuren kaupungin vihreiden valtuustoryhmien ja vihreän ajatuspaja Vision tästä löytyvässä ”Vihreässä kaupunkivisiossa” kerrotaan, millaisia muutoksia kaupunkiliikenteeseen tulisi tehdä.
Asiakirjan mukaan toimiva kaupunkirakenne edellyttää priorisointia liikennejärjestelmässä.
– Ensimmäiseksi suositaan kävelyä, sen jälkeen pyöräilyä, kolmanneksi joukkoliikennettä ja tämän jälkeen tulevat muut kulkumuodot. Ilmaston, viihtyisyyden ja sujuvuuden takaamiseksi polttomoottoriajoneuvoista on luovuttava kantakaupungissa, vihreät esittävät.
Paperin mukaan yksityisautoiluakin mahtuu kaupunkiin, mutta sen varaan ei voi laskea erityisesti kasvavissa kaupungeissa.
– Kaupungeissa tulee toteuttaa laajasti 30 km/h nopeusrajoitusalueet, ja kadut on suunniteltava tämän periaatteen mukaisesti. Henkilöautojen läpiajo on pääsääntöisesti kiellettävä kaupunkien ydinkeskustoissa.
Autoilun tilatarvetta kuvataan myös liian suureksi. Pysäköintipaikat tulisi vihreiden mielestä sijoittaa ensisijaisesti keskitettyihin pysäköintilaitoksiin, jotka voidaan myöhemmin muuntaa muuhun käyttöön.
Yhä useammassa suomalaisessa kaupungissa tarvitaan vihreiden mukaan keinoja autoilun haittoja pienentämiseen.
– Eräs ilmeinen keino tähän ovat tienkäyttömaksut. Tienkäyttömaksuista saatavia tuloja voidaan suunnata kävelyn, pyöräilyn ja joukkoliikenteen investointeihin.
Autoilun vähentämisen todetaan ”vapauttavan tilaa urbaanille elämälle”.
– Kaupunkien on luotava kannustimia kulkuvälineiden jakamiseen, kuten kaupunkipyörille ja yhteiskäyttöautoille.