Verkkouutiset

Vihreät esittää yli kymmentä miljardia euroa raideliikenteeseen

Puolueen mukaan nopeat junayhteydet voisivat kilpailla kotimaisen lentoliikenteen kanssa.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Vihreät esittää Suomi raiteille -ohjelmassaan suuria investointeja kotimaisen rataverkon runkoyhteyksiin. Raidepaketin tavoitteena on parantaa vähäpäästöisen joukkoliikenteen kilpailukykyä suhteessa ennen kaikkea henkilöautoihin.

– Elämme ratkaisevia hetkiä ilmastonmuutoksen torjunnassa. Meidän on muutettava tapamme tuottaa energiaa, liikkua, asua ja kuluttaa. On tehtävä tarvittavat investoinnit, joilla kuljetaan kohti hiilineutraalia Suomea, puolue toteaa tiedotteessa.

Vihreiden mukaan 12–20 vuotta kestävän hankkeen toteuttaminen tulisi aloittaa määrätietoisesti heti ensi kevään eduskuntavaalien jälkeen.

Ehdotukset mahdollistaisivat reilun tunnin matka-ajan Helsingista Turkuun ja Tampereelle. Kuopioon pääsisi kolmessa ja Ouluun alle neljässä tunnissa, minkä lisäksi myös suurten kaupunkiseutujen raitiovaunuyhteyksiä parannettaisiin.

– Hyvät ja nopeat ratayhteydet synnyttävät myös kilpailukykyisen vaihtoehdon maan sisäiselle lentoliikenteelle, kun yhä useampi matkustaja valitsee junan enemmän ilmastopäästöjä aiheuttavan lentämisen sijaan. Lisäksi rautateiden kohentuva palvelukyky siirtää tavarakuljetuksia entistä enemmän rekoista kiskoille, ohjelmassa todetaan.

Ohjelma rahoitettaisiin ruuhkamaksuilla ja lentoverolla

Valtiontalouden kehystaso mahdollistaa tällä hetkellä vajaan 500 miljoonan euron vuosittaiset kehittämishankkeet. Vihreiden suunnitelmassa menoja kasvatettaisiin tuntuvasti, sillä muuten ”yhteensä yli kymmenen miljardin investointikokonaisuuden toteuttaminen venyy aivan liian pitkälle tulevaisuuteen”.

Puolue rahoittaisi korotetun investointitason ruuhkamaksuilla ja lentoveron tuotolla. Ratamaksuja ei korotettaisi, sillä raideliikenne halutaan pitää hinnaltaan kilpailukykyisenä.

Vihreiden mukaan myös EU-rahoituksen määrää on mahdollista lisätä.

– EU-rahoitusta on haettava kaikkiin tukikelpoisiin hankkeisiin, kuten Turun tunnin junaan sekä jatkossa mahdollisesti Päärataan, Lentorataan ja Itärataan. Tukien ehtona on, että hankesuunnitelmat ovat valmiina, raidepaketissa todetaan.

– Liikenteen päästöjä vähentävät investoinnit ovat sekä kiireellisiä että kannattavia. Investoinnit ilmastonmuutoksen torjuntaan ovat halpoja verrattuna ilmastokriisistä seuraaviin taloudellisiin ja inhimillisiin kustannuksiin.

Noin 7–20 miljardia euroa maksava Tallinna-tunneli ei ainakaan tässä vaiheessa sisälly vihreiden raidepakettiin. Puolue suhtautuu hankkeeseen silti myönteisesti, sillä sen nähdään tarjoavan varteenotettavan vaihtoehdon Keski-Euroopan lentoyhteyksille.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)