Verkkouutiset

Vientiteollisuuden suuryritykset älähtivät Turku–Toijala -radasta

Yara Suomi, Neste ja Meyer Turku vaativat Turku–Toijala-radan sisällyttämistä rautateiden runkoverkkoon.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Turun kauppakamari muistuttaa, että Turku–Toijala-rata on merkittävä Etelä-Suomen kasvukolmiolle ja sen kestävälle kasvulle.

– Työvoiman liikkuvuuden ja elinkeinoelämän toimivuuden turvaamisessa radalla on suuri merkitys. Satamaliikenteen lisäksi Turku–Toijala-radan sisällyttäminen runkoverkkoon on oleellista Varsinais-Suomen raskasta raideliikennettä käyttävän teollisuuden logistiikalle, kauppakamari toteaa tiedotteessaan.

Runkoverkon ulkopuolella oleminen uhkaa Turku-Toijala-radan tasoa ja siten lounaissuomalaisten yritysten liiketoimintaa.

Turun kauppakamari muistuttaa, että Yara Suomen, Nesteen ja Meyer Turun yhteenlaskettu liikevaihto on lähes kymmenen miljardia euroa, ja ne työllistävät suoraan noin 13[nbsp]000 työntekijää sekä merkittävän määrän alihankintaketjujen kautta. Lounais-Suomen yritysten toimintaympäristön turvaaminen on kansallinen, kriittinen kysymys.

– Turku-Toijala-rata on Yara Suomen tehtaitten raaka-ainehuollon ja lannoiteliiketoiminnan kannalta ensiarvoisen tärkeä. Siilinjärven tehtailta toimitetaan fosforiraaka-aineita Uuteenkaupunkiin ja Uudestakaupungista typpihappoa Siilinjärvelle. Venäjältä saapuvat raaka-aineet kulkevat myös Toijala–Turku-radan kautta. Toijala–Turku-rata on käytännössä ainoa rautatieyhteys Lounais-Suomen raskaalle teollisuudelle rantaradan ollessa varattuna matkustajaliikenteelle, toteaa operatiivinen päällikkö Lasse Oksanen Yarasta.

Yaran Uudenkaupungin tehtaalta kulkee Toijalan kautta lastia noin 800[nbsp]000 tonnia vuodessa, ja määrä on tehtaitten laajentumishankkeitten myötä kasvussa.

– Osa Nesteen raaka-ainekuljetuksista Venäjältä Naantaliin kulkee Turku–Toijala-rataa pitkin ja vastaavasti puolivalmisteet samaa raidetta pitkin Porvooseen, kertoo Nesteen kuljetusjohtaja Mats Johansson.

Hänen mukaansa järjestelyt perustuvat siihen, että kyseinen raide pysyy vähintään nykyisen tasoisena.

Meyerin varatoimitusjohtaja Tapani Pulli huomauttaa, että Meyerin Turun telakan kaikki junarahti kulkee Turku–Toijala-radan kautta.

– Esimerkiksi laivan rungon teräslevyistä suurin osa saapuu telakalle tuota rataa pitkin. Lisäksi telakan merkittäviä kokonais- ja osatoimittajia on radan varrella. Toijalan rata on meille tärkeä, hän sanoo.

Runkoverkkoasetuksella on tarkoitus säätää valtakunnalliseen runkoverkkoon kuuluvista maanteistä ja rautateistä. Asetuksen tavoitteena on varmistaa runkoverkkoon kuuluvien maanteiden ja rautateiden muuta tie- ja rataverkkoa korkeampi palvelutaso.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)