Ylityö- ja vuoronvaihtokielto voi näkyä peruttuina junavuoroina lähi-, kauko- ja tavaraliikenteessä. LEHTIKUVA/VESA MOILANEN

Veturinkuljettajat ylityö- ja vuoronvaihtokiellossa

Rautatiealan Unioni RAU on asettanut ylityö- ja vuoronvaihtokiellon.

Kielto koskee ammattiliiton työehtosopimuksen piirissä olevia jäseniä. Rautatiealan Unionin jäsenet työskentelevät veturinkuljettajina, liikenneohjaajina sekä asiakaspalvelu- ja toimistotehtävissä.

Liitto on asettanut ylityö- ja vuoronvaihtokiellon alkaen 17.2. kello 00.00. Ylityö- ja vuoronvaihtokielto liittyy meneillään oleviin tes-neuvotteluihin. Sopimukseton tila alkoi 1. helmikuuta.

VR Groupissa ylityö- ja vuoronvaihtokielto koskee kaikkia kauko-, lähi- ja tavaraliikenteen veturinkuljettajia.

– Pyrimme parhaamme mukaan minimoimaan asiakasvaikutuksen, mutta ylityö- ja vuoronvaihtokielto voi kuitenkin vaikuttaa junaliikenteeseen ja näkyä peruttuina junavuoroina lähi-, kauko-, ja tavaraliikenteessä, VR sanoo tiedotteessaan.

RAU:n puheenjohtaja Tero Palomäki sanoo, että menossa olevat tes-neuvottelut ovat sellaisia, joita ei ole ennen koettu.

– Henki neuvotteluissa on kohtuullisen hyvä, mutta tulosta ei tule. Työnantaja pyrkii hinnoittelemaan kilpailukykysopimuksen 24 tunnin poistamisen hinnan kohtuuttoman korkeaksi ja on hirttäytynyt johonkin ulkopuolisen tahon määrittelemään linjaan, joka ei ole rautatiemaailmasta.

– Rautateillä on perinteisesti pystytty asioista sopimaan, mutta nyt päätösvalta vaikuttaa olevan yrityksien sijaan työnantajien keskusjärjestössä. Tämä tekee tilanteesta erityisen haastavan, koska päätäntävalta on viety kauas yritysten toiminnasta, Palomäki sanoo.

Palvelualojen työnantajat Palta ry:n ja Rautatiealan Unioni RAU:n neuvottelut jatkuvat edelleen.

Ajantasainen tieto liikenteestä löytyy osoitteesta vr.fi/liikennetilanne.

Kommentit

Miksi kommentit eivät näy? »Kommentoinnin säännöt