Verkko-ostoksilla kannattaa olla tarkkana. LEHTIKUVA/VESA MOILANEN

Verkkohuijarit hyödyntävät härskisti koronakriisiä

Koronahuijaukset leviävät nyt Suomessa ja maailmalla.

Immateriaalialan palveluyritys Kolsterin lakimies Maria Ojalan mukaan koronaepidemian aikana turvallisuuteen on kiinnitettävä korostetusti huomiota.

– Esimerkiksi väärennettyjä hengityssuojaimia on nyt runsaasti liikkeellä, hän sanoo.

Ojala hoitaa työssään tavaramerkkien suojaukseen ja puolustukseen liittyviä toimeksiantoja sekä tekee yhteistyötä myös Suomen tullin kanssa. Hän kertoo, mihin asioihin kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota verkko-ostoksilla.

1. Tarkista verkkokaupan ulkoasu

Käy sivujen ulkoasu läpi ennen ostopäätöstä. Onko sivulla kirjoitusvirheitä ja löytyvätkö myyjän yhteystiedot helposti vai ovatko tiedot puutteelliset? Jos sivulta löytyy vain sähköpostiosoite tai postilokero, mieti kahdesti ennen kuin teet tilauksen. Onko sivu luotettavan oloinen ja onko tuotteesta sekä toimitus- ja maksuehdoista kattavat tiedot? Jos olet yhtään epävarma verkkokaupan turvallisuudesta, selvitä, onko muilla ostajilla kokemusta kyseisestä paikasta. Onko sivulla julkaistu käyttäjien arvioita verkkokaupasta ja ovatko arviot hyviä ja luotettavan oloisia?

2. Silmäile hintaa kriittisesti

Ole varuillasi, jos merkkituotteen hinta on liian hyvä ollakseen totta. Kyse voi olla tuoteväärennöksestä. Esimerkiksi väärennetty merkkikosmetiikka saattaa sisältää mitä tahansa ja aiheuttaa pahimmillaan allergisen reaktion tai muita vakavia terveyshaittoja.

Toisaalta väärennöksiä myydään myös hinnalla, joka on hyvin lähellä alkuperäisen tuotteen hintaa. Näin ostajaa koetetaan harhauttaa uskomaan, että tuote on aito.

Verkkokaupasta tulisi myös löytyä selkeästi tuotteen kokonaishinta veroineen ja toimituskuluineen. Verkkokaupassa EU:n alueella ostajalla on 14 vuorokauden peruutusaika. Sivuilta on löydyttävä selkeät tiedot ostajan peruutusoikeuksista tai niiden puuttumisesta.

3. Tuotemerkinnät ja pakkaus kertovat paljon

Käy läpi tuotteen merkinnät ja varmista, että tuotetiedot ja tuotteen ominaisuudet ovat näkyvillä. Onhan tuotteella takuu? Tarkista myös logon kirjoitusasu. Tuoteväärennöksessä yksi kirjain voi olla erilainen kuin aidossa tuotteessa.
Verkkokauppaostoksen tuotteen ja pakkauksen laatua saattaa olla hankala tutkia, koska tuotteen kuvassa voi olla aito tuote, mutta tilaaja saakin postissa jotain aivan muuta. Siksi kannattaa asioida vain luotettavassa verkkokaupassa.

4. Ulkonäkö voi pettää

Esimerkiksi lasten lelu voi ulkoisesti muistuttaa lähes identtisesti aidon brändin tuotetta, mutta EU:n ulkopuolelta edullisesti tilatun tuotteen laatu voi olla huono. Tuotteessa saattaa olla myrkyllisiä ainesosia. Tuoteväärennöksillä ei myöskään ole takuuta. Jos tuotteen alkuperästä tai sen aitoudesta jää epäilyksiä, jätä tuote tilaamatta.

Tulli voi myös pysäyttää ostoksesi maahantulon, jos se epäilee sitä väärennökseksi.

5. EU:n ulkopuoliset ostokset tullattava

Posti tai kuljetusyritys lähettää ilmoituksen, jos nettiostos täytyy tullata. Olet itse vastuussa tullauksesta. Tullauksen voi hoitaa kolmella tavalla: käyttämällä netissä tullauspalvelua, ostamalla Postin tai kuljetusyrityksen tullauspalvelun tai tullaamalla lähetyksen tullitoimipaikassa.

Euroopan unionin ulkopuolelta toimitetut lähetykset on useimmiten tullattava, ja niistä on maksettava mahdollinen tullimaksu ja arvonlisävero. Jos lähetys toimitetaan EU:n alueelta, on myös tärkeää tietää, onko tavara valmistettu EU:ssa tai jo tullattu siellä, vai pitääkö ostajan huolehtia lähetyksen tullauksesta. Jos asiasta ei ole tietoa verkkokaupan nettisivuilla, selvitä asia verkkokaupan myyjältä.

6. Milloin arvonlisävero ja tulli täytyy maksaa?

EU:n ulkopuolelta tilatuista tuotteista täytyy maksaa arvonlisävero, jos lähetyksen tavaroiden arvo ilman kuljetuskustannuksia on yli 22 euroa. Jos tuotteen tai tuotteiden arvo on siis 22–150 euroa, ostoksista täytyy maksaa arvonlisävero mutta ei tullia. Lähetyksestä on kuitenkin tehtävä tulliselvitys.

Yli 150 euroa maksavasta tuotteesta tai tuotteista täytyy tehdä tulliselvitys ja lisäksi maksaa arvonlisävero ja tulli.

7. Luottokortilla maksat turvallisesti

Verkkokaupassa tuote maksetaan useimmiten tilauksen yhteydessä. Tarjolla voi olla erilaisia maksuvaihtoehtoja. Turvallisinta on maksaa ostokset luottokortilla. Luottokorttiyhtiöltä voi vaatia maksunpalautusta kuluttajansuojalakiin vedoten, mikäli tavaraa ei toimiteta tai se on virheellinen.

Ennen lopullista ostopäätöstä kannattaa tarkistaa myös maksamisen suojaus: maksaminen on turvallista ainoastaan, jos verkko-osoitteen alussa lukee http:n sijasta https ja sivulla on lukkosymboli. Älä myöskään anna koskaan luottokorttisi tietoja puhelimitse tai sähköpostilla.

Vastuullinen verkkokauppa tai mikään muukaan taho ei kysy käyttäjältä salasanoja tai pankkitunnuksia puhelimitse tai sähköpostilla. Älä vastaa viesteihin, joissa sellaisia kysytään tai tarjotaan.

8. Pidä tositteet tallessa

Kun kaupat on tehty, pidä tallessa tekemäsi tilaus ja siitä saamasi tilausvahvistus, toimitusehdot ja tuotteen kuvaus tai mainos. Dokumenttien olemassaolo auttaa mahdollisten myöhemmin ilmaantuvien ongelmatilanteiden selvittämistä.

Varo valelaskuja. Niitä huijarit voivat lähettää sähköpostitse. Vietissä voidaan vaatia vastaanottajaa maksamaan tuotteesta tai palvelusta, jota tämä ei ole tilannut ja jota ei ole toimitettu. Hujausta epäiltäessä kannattaa tarkistaa lähettäjän tilinumero ja yrityksen tiedot.

Kommentit

Miksi kommentit eivät näy? »Kommentoinnin säännöt