Nainen ostoksilla nettikaupassa. LEHTIKUVA / PEKKA SAKKI

Verkko syö myymälät – ”Nyt ratkaistaan keskustojen kohtalo”

Kotimainen verkkokauppa kasvaa nopeasti, ja muotikauppojen vaatteet sovitetaan myymälän sijasta kotona.

Muotikaupan myynti laski tammi-toukokuussa 3,5 prosenttia ja urheilukaupan 2,7 prosenttia vuodentakaisesta. Alkuvuonna muoti- ja urheilukauppa näytti alan yhdistyksen mukaan lopultakin päässeen kasvuun, mutta kevät keikautti asetelmat uusiksi.

Alalla pohditaankin nyt, ennustaako nopea muutos talouden ja kuluttajien luottamuksen käännettä.

– Vaate- ja kenkäkauppa on ollut varsin hyvä mittari ennustamaan talouden suhdanteiden muuttumista aivan viime aikoihin saakka, kunnes muutama vuosi sitten alkanut noususuhdanne ei poikkeuksellisesti ulottunutkaan muotikauppaan. Vuonna 2018 myynnin volyymit kasvoivat, mutta arvo putosi hyvästä työllisyystilanteesta huolimatta, kertoo toimitusjohtaja Veli-Matti Kankaanpää Muoti- ja urheilukauppa TMA ry:stä tiedotteessa.

Kankaanpään mukaan erityisen nopeasti kasvaa kotimainen verkkokauppa. Toukokuussa suomalaiset ostivat hänen mukaansa 55 prosenttia enemmän vaatteita suomalaisista verkkokaupoista kuin edellisvuonna. Ulkomaisista verkkokaupoista muotiostokset ovat kasvaneet 17 prosenttia ja urheilukaupan tuotteet 18 prosenttia.

– Nyt ratkaistaan kokonaisten kyläkeskusten ja kaupunkien keskustojen kohtalo. Ilman kauppojen vetovoimaa liike-elämä vetäytyy helppojen liikenneyhteyksien varrelle, kaupunkirakenne hajautuu ja muotikauppojen sovituskopit tulevat koteihin. Ala on toki tähän mukautumassa, mutta kuinka käy esimerkiksi keskustojen ravintoloiden ja vapaa-ajanviettopaikkojen, kun myymälät häviävät katukuvasta, Kankaanpää pohdiskelee.

Kommentit

»Kommentoinnin säännöt