Venäjä on muuttanut 7 000 Wikipedia-sivustoa

Venäjän valtion tietokoneilla on tehty valtavat määrät muutoksia Wikipedia-artikkeleihin.

IP-osoitetiedot paljastavat, että Venäjän valtion laitosten tietokoneilta on tehty viimeisen kymmenen vuoden aikana lähes 7 000 muokkausta venäjänkielisiin Wikipedia-sivustoihin.

Global Voicesin mukaan norjalaisen ohjelmoijan Jari Bakkenin kokoamalta listalta löytyy muun muassa venäläispoliitikkojen Wikipedia-sivustoihin tehtyjä muutoksia. Muokkauksissa sivuilta on poistettu vahingolliseksi katsottuja tietoja ja lisätty positiivista materiaalia.

Joihinkin artikkeleihin on lisäksi kirjoitettu Venäjälle myönteisiä kannanottoja ja näkökulmia tai lisätty länsivastaista materiaalia.

Bakkenin tutkimusten perusteella on mahdotonta tietää, ovatko muokkaukset osa Venäjän hallinnon koordinoimaa propagandaa vai vain isänmaallisten valtion työntekijöiden oma-aloitteista toimintaa.

Jotkut muutoksista ovat kuitenkin varsin silmäänpistäviä.

Esimerkiksi korkea-arvoisten valtion virkamiesten turvallisuudesta vastaavan FSO:n koneilta on tehty peräti 36 muutosta duuman ylähuoneen jäsenen Andrei Klishasin Wikipedia-sivustoon. Klishas asetettiin Yhdysvaltojen pakotelistalle maaliskuussa.

Bakken on aiemmin julkaissut vastaavia listoja Yhdysvaltojen, Israelin, Irlannin Kanadan, Australian ja Norjan sekä joidenkin suurien öljy-yhtiöiden tekemistä Wikipedia-muokkauksista.

Tutustu Bakkenin listaan tästä.

Kommentit

»Kommentoinnin säännöt