Kelassa valmistaudutaan vastaanottamaan ja arkistoimaan tietoturvallisesti Vastaamon potilas- ja rekisteritiedot. Mukana siirtyy myös pieni määrä paperisia asiakirjoja.
Ne Vastaamon asiakkaat, jotka haluavat pyytää omia tietojaan, voivat ottaa maaliskuun 2021 lopusta alkaen yhteyttä Kelaan.
– Asiakkaiden oikeuksien turvaaminen ja tietojen turvallinen säilyttäminen ovat tärkeimpiä tavoitteita potilas- ja rekisteritietojen siirrossa. Tietomurron uhreiksi joutuneiden Vastaamon asiakkaiden luottamus tietoturvalliseen asiakirjojen säilyttämiseen on tärkeää Kelalle, kertoo Kelan yhteisten palveluiden hallinto- ja toimitilayksikön ryhmäpäällikkö Matti Happonen.
Kela tiedottaa asiasta lisää heti, kun tietopyyntöihin pystytään vastaamaan. Kelan arvion mukaan tietojen arkistoinnissa ja tietopyyntöprosessin luomisessa kestää muutamia viikkoja.
Psykoterapiakeskus Vastaamon toiminta on siirretty Vervelle, ja konkurssipesän toiminta on päättynyt 1. maaliskuuta.