X
SULJE MAINOS
Julkisten ja hyvinvointialojen liitto osoitti mieltään HKL:n yhtiöittämistä vastaan tällä viikolla. LEHTIKUVA / HEIKKI SAUKKOMAA

Vihreät: Vasemmistoliitto kääntyi torppaamaan Vantaan ratikkaa

Tuomas Rantanen muistuttaa, että Vantaa haluaa kumppanikseen yhtiön, ei liikelaitosta.

Koska vasemmistoliitto äänesti tiistaina Helsingin kaupunginvaltuustossa HKL:n yhtiöittämistä vastaan, se käytännössä äänesti myös Vantaan pikaraitiotietä vastaan. Näin väittää vihreiden valtuutettu Tuomas Rantanen. Tämä johtuisi hänen mukaansa siitä, että Vantaa haluaa kumppanikseen yhtiön eikä liikelaitosta.

– Koska Vantaa on ilmoittanut, että sille kelpaa yhteistyömuodoksi juuri yhtiö, ei liikelaitos, vasemmistoliiton esittämä kanta kääntyy käytännössä tukemaan ratikan torppaamista, Rantanen kirjoittaa.

Suunnitteluvaiheessa oleva Vantaan raitiolinja kulkisi Mellunmäestä Lentoasemalle. Helsingin valtuusto puolestaan hyväksyi tiistaina HKL:n muuttamisen yhtiömuotoon.

HKL eli Helsingin kaupungin liikennelaitos on vielä toistaiseksi liikelaitos, joka liikennöi metro-, raitiovaunu- ja lauttaliikennettä ja hoitaa näihin liittyvää infraa. Se on eri asia kuin Helsingin seudun liikenne HSL, joka suunnittelee pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen ja hoitaa rahastuksen. HSL:llä ei ole omaa kalustoa.

Helsingin valtuusto jakautui puolueryhmien mukaan, kun se päätti HKL:n yhtiöittämisestä. Vasemmistoliitto ja perussuomalaiset äänestivät yhtiöittämistä vastaan, kaikki muut ryhmät sen puolesta. Kristillisten ainoa valtuutettu vastusti.

Rantanen tulkitsee, että ryhmien motiivit poikkesivat toisistaan. Vasemmistoliitto vastustaa yhtiöittämistä ylipäänsä, kun taas perussuomalaisten motiivina on estää Vantaan ratikan rakentaminen.

– Vasemmistoliiton ja persujen puolelta yhdessä toisteltiin, ettei päätöstä pitäisi tehdä ennen kuin Vantaa on tehnyt lopullisen päätöksen ratikan käynnistämisestä. Tämä vaatimus on looginen nimenomaan persujen puolelta, jotka eivät koko ratikkaa halua, mutta ongelmallinen ratikkaa kannattavan vasemmistoliiton kannalta, hän sanoo.

Rantanen ei usko, että perustettava yhtiö polkisi työehtoja. Juuri tätä kuitenkin pelkää kaupunginvaltuutettu Mai Kivelä (vas.).

– Tämä on valitettavasti myös esimerkki huonosta johtamisesta. En ihmettele yhtään, että HKL:n työntekijät kokevat, etteivät he ole tulleet kuulluiksi tässä prosessissa, Kivelä kirjoittaa.

Kommentit

»Kommentoinnin säännöt