Asiakkaita armeijan ylijäämään ja armeijahenkisiin tuotteisiin erikoistuneen Varustelekan suurmyymälässä Helsingissä elokuussa 2018. LEHTIKUVA / MARKKU ULANDER

Varusteleka kehuu eeppistä tulosta, vaikka rutto häiritsi

Armeijatavaran erikoisliikkeen vaihto kasvoi koronavuonna 24 prosenttia.

Poikkeuksellisella kasvullaan huomiota herättänyt erikoisliike Varusteleka on julkaissut tilinpäätöstiedotteensa. Se ei yhtiön tapojen mukaisesti ole tavallista firmakieltä.

Varustelekan mukaan ”kaiken kiireen keskellä on saatu vihdoin rahasäiliön sisältö jiiriin, ja tilintarkastajakin on antanut kaikelle siunauksensa”. Yhtiön mukaan 2020 ”piti olla helppo vuosi, mutta tulikin korona”.

– Jälleen kerran – kuten aina meidän muutosta lähtien – oltiin sitä mieltä, että vuonna 2020 duunaillaan ihan perusjuttuja. Hommat ei kuitenkaan menneet ihan suunnitelmien mukaan, vaan vuodesta tulikin varsin poikkeuksellinen sukupolvikokemus, joka ainakin meille aiheutti kohtalaisen paljon kevätjuhlaliikkeitä, yhtiö tiedottaa.

Varusteleka kertoo pandemiavuoden aikana tapahtuneen esimerkiksi, että siirryttiin yli yön poikkeusoloihin ja hajautettuun taisteluun, otettiin verkkokaupassa hinnoittelun perusteeksi vessapaperirullat ja ”otettiin jengi nopeesti takaisin lomautuksilta kun verkkokaupan myynti räjähti”.

Muita listattuja etappeja olivat esimerkiksi ”juhlittiin Uudenmaan tasavallan syntyä”, ”järkättiin Varustelekan Etäsotilasmarssi, joka oli jymymenestys” sekä ”onnistuttiin järkkäämään Finnish Brutality ruton suvantovaiheessa”.

– Poikkeavasta tilanteesta huolimatta hoidettiin myös päivittäiset hommat, julkaistiin uusia tuotteita, rekryttiin jengiä, kehitettiin prosesseja ja totuteltiin uuteen normaaliin. Korona laittoi kapuloita rattaisiin niin tavarantoimittajapäässä kuin toimituksissakin, mutta kaikesta selvittiin.

Varustelekan palveluksessa on noin 50 työntekijää.  Liikevaihto kasvoi yli 24 prosenttia edellisvuoteen verrattuna ”ja kasaan saatiin” 18,1 miljoonaa euroa. Ulkomaiden osuus liikevaihdosta kipusi jo yli kolmannekseen.

– Meidän strategian mukainen “America First” -ajatusmalli tuottaa tulosta.

– Ruton vuoksi porukka ei ole voinut mennä juuri muuanne kuin korpeen ja aavikolle, minkä ansiosta ulkoiluharrastukset ovat kasvaneet räjähdysmäisesti. Tähän päälle vielä se, että tilipussista ei mene leijonanosaa baariin, niin yhtälö on valmis, tiedotteessa selvitetään.

Tilauksia yhtiö toimitti 93 maahan kaikkiaan 291 258 kappaletta. Yksittäisiä tuotteita myytiin 1 372 196 kappaletta.

– Varustelekalla ei verosuunnittelua harrasteta, vaan me maksetaan pörröiselle verokarhulle se, jonka mesikämmen vaatii. Vuonna 2020 suoria ja välillisiä veroja tilitettiin yhteiseen hyvään noin 4,1 M€ edestä.

Liikevoitto nousi 1,39 miljoonaan euroon ja kasvua tuli ”eeppiset” 63 prosenttia.

– Näillä luvuilla bonuspotin suuruus oli 107 000 €, ja henkilökohtainen maksimibonus 1 515 € koko vuoden työskennelleelle.

Kommentit

Miksi kommentit eivät näy? »Kommentoinnin säännöt