Kinkunpaisto alkamassa. LEHTIKUVA/TIMO JAAKONAHO

Vain kaksi prosenttia ostaa ulkomaisen kinkun

Kinkun ostavista talouksista 58 prosenttia valitsee kotimaisen kinkun.

Lihatiedotusyhdistys ry:n teettämän joulukinkun ostoaikomuksia selvittäneen tutkimuksen mukaan kinkku ostetaan noin 70 prosenttiin suomalaisista kotitalouksista.

Joka neljäs talous ei osta kinkkua lainkaan ja seitsemän prosenttia miettii vielä. Kinkun ostavista talouksista 58 prosenttia ostaa kotimaisen kinkun, yhdeksälle prosentille alkuperällä ei ole väliä ja kaksi prosenttia on päättänyt ostaa ulkomaisen kinkun.

Jos kinkkua ei hankita, 38 prosenttia talouksista korvaa sen jollakin muulla ruualla. Useimmiten kinkun korvaa kalkkuna, kala, riista, kasvikset, tofu, seitankinkku tai muu liha. Hieman yli puolet, 52 prosenttia talouksista ei aio korvata kinkkua mitenkään, 10 prosenttia ei osaa sanoa.

Joulukinkkuja myydään vuosittain 6-7 miljoonaa kiloa. Vuonna 2017 kinkkuja syötiin noin 6,9 miljoonaa kiloa, josta ulkomaisten kinkkujen osuus oli alle kuusi prosenttia.

Perinteisten isojen luullisten joulukinkkujen suosio on edelleen vähenemässä ja ostetuin kinkku on verkkoon pakattu pienehkö, 3-5 kilon painoinen luuton kinkku. Myös muut pienet luuttomat kinkut, kinkkurullat ja valmiiksi viipaloidut kypsät joulukinkut vievät tilaa isommilta kinkuilta.

Tutkimus tehtiin Kantar TNS:n Gallup Kanavalla 16.-21.11. ja siihen vastasi 1090 yli 15-vuotiasta suomalaista. Aineisto painotettiin edustamaan yli 15-vuotiasta väestöä. Virhemarginaali on 3 prosenttiyksikköä suuntaansa.

Kommentit

»Kommentoinnin säännöt