Samalla perinteisten bensa- ja dieselkäyttöisten autojen siivu markkinoista pienenee.
Useat autonvalmistajat ovat ottaneet vaihtoehtoisilla käyttövoimilla toimivat autot mallistoonsa ja niiden kehitys etenee vauhdilla, toteaa valtionyhtiö Motiva.
Uusia autoja rekisteröitiin huhti-kesäkuussa alle 20[nbsp]000, mikä oli yli 12[nbsp]000 autoa vähemmän kuin viime vuoden vastavana aikana. Tästä taantumasta huolimatta sähkön osuuden kasvu uusien autojen käyttövoimana jatkui. Mainitun kolmikuukautisen jakson aikana sähköä käyttävien autojen rekisteröintimäärät olivat 75 prosenttia suuremmat kuin vastaavalla jaksolla vuonna 2019.
Eniten kasvoi ladattavien hybridien rekisteröinti, mutta uusien täyssähköautojenkin kokonaismäärä oli nyt suurempi kuin viime vuonna. Sähkön osuus on edelleen vahvistunut, sillä syyskuussa rekisteröitiin kuukausiennätys täyssähköautoja, 678 kappaletta.
Myös kaasuautojen rekisteröinnit ovat olleet viime vuosina rohkaisevia ja esimerkiksi vuonna 2019 liikennekäytössä olevien kaasukäyttöisten ajoneuvojen määrä lähes tuplaantui edellisvuoteen verrattuna. Yhteensä kaasukäyttöisiä ajoneuvoja on liikenteessä nyt yli 13[nbsp]000.
‒ Sähkö nousee ensirekisteröinneissä vauhdilla ja uudet mallijulkistukset herättävät aina kuluttajien kiinnostuksen. Kokonaisuudessa ladattavien autojen kanta on kasvanut ensirekisteröintejäkin isommilla luvuilla, sillä maahan tuotavissa käytetyissä autoissa on paljon lataushybrideitä, sanoo Motivan kestävän liikkumisen asiantuntija Taneli Varis.