Uusi alkoholilaki merkitsee niin kutsutun valmistustaparajoituksen poistamista ja vähittäiskaupan prosenttirajan nostamista. Tämä avaa ovia uudenlaisille alkoholituotteille.
Helsingin Uutisten mukaan uudet juomat ovat vasta tuloillaan. Tuotevalikoimat laajentuvat pian runsaasti. S-ryhmän kaupallinen johtaja Ilkka Alarotu arvioi, että Prismoista voi löytyä keväällä peräti satoja uusia juomia. Pääasiassa määrä selittyy kotimaisilla pienpanimo-oluilla.
Kaupallisesti uusilla tuotteilla ei ole kuitenkaan suurta merkitystä. Esimerkiksi aiemminkin myynnissä olleet käymisteitse valmistetut limuviinat eivät ole olleet kovin suosittuja.
Alkoholilain muutos ei ole myöskään ainakaan S-ryhmän kokemuksen perusteella saanut asiakkaita innostumaan aiempaa vahvemmista juomista.
– Moni on alussa varmasti kokeilumielellä liikenteessä, mutta vahvojen oluiden osuus oluen kokonaismyynnistä S-ryhmän kaupoissa oli vuoden ensimmäisellä viikolla vain noin 6 prosenttia, Ilkka Alarotu toteaa.