Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) kertoo Uutissuomalaiselle, ettei hän korottaisi bensiinin ja dieselin hintaa. Hän on tätä mieltä siitä huolimatta, että ministeriön tilaaman selvityksen mukaan polttoaineiden hinnankorotus olisi yksi tehokkaimmista tavoista vähentää liikenteen päästöjä.
– Tarvitaan lukuisia muita toimenpiteitä, että bensan ja dieselin hintaa ei tarvitsisi nostaa, ministeri kertoo.
Hallitusohjelman mukaan liikenteen kasvihuonepäästöt tulisi puolittaa vuoteen 2030 mennessä. Aalto-yliopiston, Teknologian tutkimuskeskus VTT:n ja Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin selvityksen mukaan tavoitteeseen ei ole mahdollista päästä ilman, että fossiilisten polttoaineiden hinnoittelua muutetaan.
Hallitus ei ole vielä päättänyt keinoista. Harakka kertoo kannattavansa biopolttonesteiden ja biokaasun osuuden kasvattamista sekä mahdollisimman nopeaa teollisesti valmistettujen polttoaineiden tuotantoa osana jakeluvelvoitetta.