Suomen energia- ja ilmastostrategian tavoitteena on, että maassa olisi vuonna 2030 vähintään 50 000 kaasulla kulkevaa autoa. Teknologian tutkimuskeskuksen määrä saatetaan kuitenkin ylittää, uutisoi Uusi Suomi.
Teknologian tutkimuskeskus VTT:n johtava tutkija Juhani Laurikko sanoo, että Suomeen näyttäisi olevan tulossa vuodessa tuhansia kaasuautoja lisää. Erityisesti käytettyjen autojen tuonti ulkomailta on ollut kasvussa. Syynä on muun muassa Ruotsin vahva kaasuautokanta.
Vielä muutama vuosi sitten kaasuautojen myynti oli hyvin vähäistä. Laurikko puhuukin jo pienestä mullistuksesta, sillä kaasuautojen tarjonta on lisääntynyt merkittävästi.
– Tilanne on muuttunut aika radikaalisti. Nyt niitä on, Laurikko sanoo
Laurikon mukaan 50 000 auton tavoitteen saavuttaminen riippuu siitä, lisääntyykö autojen tarjonta. Jos valikoimassa ei ole haluttuja merkkejä, myynti tuskin nousee suureksi. Automerkeistä esimerkiksi Volkswagen, Volvo, Skoda ja Audi ovat kuitenkin jatkuvasti laajentaneet tarjontaansa.
Myös hinta on esimerkiksi sähköautoihin verrattuna kohtuullinen.
– Muutamat merkit ovat hinnoitelleet näitä kaasumalleja voisi sanoa hyvin aggressiivisesti. Samalla hinnalla kuin saa bensiiniauton, on saanut kaasuauton. Laurikko sanoo.
– Kaasuun siirtyminen on varmasti tavalliselle autoilijalle kaikkein pienin hyppäys. Se auto ei ominaisuuksiltaan poikkea tavallisesta bensiinimoottoriautosta oikeastaan mitenkään.