Verkkouutiset

UPM:n toimitusjohtaja: Vihreää kasvua yritetään käyntiin kepillä

Yritykset kaipaavat ennen kaikkea kannustavaa vauhditusta, sanoo UPM:n toimitusjohtaja Jussi Pesonen.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

– Euroopan komissio linjasi heinäkuussa ilmasto- ja energiapolitiikkaa. Linjaukset päästöjen vähentämisen ja nollapäästöisen energian puolesta ovat tervetulleita. UPM on kulkenut sitä linjaa jo pitkään, ja aikataulumme on kunnianhimoisempi kuin komission, kirjoittaa UPM:n toimitusjohtaja Jussi Pesonen Aamulehden kolumnissa.

Hän toteaa ensivaikutelmansa olevan, että metsien ilmastovaikutusta katsotaan jotenkin irrallaan tuotannon ja kulutuksen arvoketjusta, joka tarjoaa suuria mahdollisuuksia korvata fossiilikulutusta uusiutuvilla raaka-aineilla, energialla ja tuotteilla.

– Ilmastonmuutoksen hidastaminen vaatii ennen kaikkea siirtymistä pois fossiilitaloudesta. Näyttää siltä, ettei metsätalouden mahdollisuuksia tässä siirtymässä ymmärretä. Huoleni on, että vihreää kasvua yritetään kepittää käyntiin sääntelyllä, rajoitteilla tai veroilla sen sijaan, että tarjottaisiin porkkanoita kuluttajille ja yrityksille, Pesonen toteaa.

Toimitusjohtaja huomauttaa, että ilmastonmuutos ei ole vain riski vaan myös mahdollisuus.

– Ilmastonmuutos on mitä strategisin asia. Jokainen hyvin johdettu yritys pohtii sitä ennakoivasti ja kaukokatseisesti. UPM julkisti tähän asti perusteellisimman ilmastolinjauksen tammikuussa 2020, jolloin myös sitouduimme YK:n 1,5 asteen ilmastotavoitteeseen toisena suomalaisyhtiönä Nokian jälkeen.

– Perinpohjaisen työn ansiosta olimme helmikuussa 2021 valmiit allekirjoittamaan The Climate Pledge -sitoumuksen. Olemme nyt yksi maailman runsaasta sadasta yrityksestä, jotka ovat sitoutuneet saavuttamaan Pariisin ilmastosopimuksen tavoitteet selkeästi etuajassa, Pesonen kirjoittaa.

Toimitusjohtajan mukaan yritykset kaipaavat ennen kaikkea kannustavaa vauhditusta.

– Julkinen sektori voi luoda edellytyksiä uusille markkinoille, joilla yritykset kilpailevat, ottavat riskiä ja innovoivat. Lainsäätäjä voi ja sen pitää ohjata tulevaisuuden suuntaa, mutta liian yksityiskohtainen ohjaus ei kannusta. Paras osviitta tulee kuluttajilta ja markkinoilta.

Pesosen mukaan yritysten pitkäjänteisessä kehittämisessä tarvitaan paljon porkkanaa ja vain kevyesti keppiä.

– Tämä pätee myös ilmastokysymyksiin. Todellisia edelläkävijämuutoksia syntyy porkkanoilla, kepillä voi paimentaa karkuteillä olevia lampaita.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)