Nainen ostamassa housuja vaateliikkeessä. LEHTIKUVA/KIMMO MÄNTYLÄ

”Järjestelmästä sunnuntailisineen tullut kuristusrengas”

Muotikauppa on jäämässä kustannustuen ulkopuolelle ja monen alan yrityksen jatkuvuus on vaakalaudalla.

Muoti- ja urheilukauppa ry:n mukaan muotikauppa kävi kustannustuen tarkastelujaksolla viime vuoden kesä-lokakuussa huonosti, mutta hieman muuta vuotta paremmin. Sen vuoksi yritysten tukikriteerit eivät täyty ja valtaosa nyt tukea kipeästi tarvitsevista muotikaupoista on jäämässä tyhjän päälle.

Muoti- ja urheilukauppa ry:n toimitusjohtaja Velimatti Kankaanpään mukaan loppuvuoden tiukentuneiden koronarajoitusten jälkeen kustannustuen tarve muotikaupalle on noussut huutavan tärkeäksi.

– Monen yrityksen jatkuvuus on vaakalaudalla. Tarkastelujakson jälkeen muotikaupat ovat hiljentyneet entisestään, eikä mikään ole helpottamassa niiden tilannetta kustannuspuolella, hän sanoo.

Koska aukioloaikalakia ei ole, muoti- ja urheilukaupan mielestä yritysten pitäisi oikeasti voida pitää kauppaa auki silloin, kun se on kannattavaa. Nyt tämä oikeus ei toteudu kauppakeskuksissa. Lakia muuttamalla voitaisiin auttaa kauppoja ja tuen tarve pienenisi.

– Teimme viime kesänä lakialoitteen, jonka tavoitteena oli vapauttaa kauppakeskuksissa toimivat kaupat keskitetysti pakottavista aukioloaikavaatimuksista kokoon katsomatta. Kauppakeskusten aukioloaikavaatimuksista on tullut kohtalokas kustannusten aiheuttaja myynnin edelleen sakatessa, Kankaanpää kertoo.

Kauppakeskuksissa alle viisi henkeä työllistävällä kaupalla on oikeus pitää liikkeensä suljettuna yhtenä päivänä kalenteriviikossa. Vapaus pitäisi Kankaanpään mielestä koskea kaikkia kauppoja ilman viikonpäivärajauksia.

– Asiakaskadosta kärsivät muotikaupat käytännössä pakotetaan kantamaan aukiolon mukanaan tuomat kustannukset. Selvitäkseen yritykset joutuvat hakemaan tukia, joita ei kuitenkaan näytä tulevan. Tähän on saatava muutos, hän vaatii.

Kilpailu suomallisista asiakkaista ulkomaisten verkkokauppojen kanssa kiihtyy. Jo viidesosa muotikaupasta käydään verkossa ja markkinaosuus kasvaa.

– Suomalaisesta työsopimusjärjestelmästä sunnuntailisineen on tullut kuristusrengas, joka vääristää kilpailua kivijalan ja verkkokaupan välillä. Kustannusten ja kauppaverkon karsinta ajaa kiihtyvällä tahdilla kauppaa verkkoon ja työehtosopimusjärjestelmän ulottumattomiin, Kankaanpää arvioi.

Muoti- ja urheilukauppa työllistää vajaat 30 000 suomalaista. Liikevaihtoa ala tekee 4,2 miljardia euroa vuonna 2020, josta urheilukauppa 1,3 miljardia euroa.

Kommentit

Miksi kommentit eivät näy? »Kommentoinnin säännöt