Turmakoneen osia Karachissa. LEHTIKUVA / AFP / Asif Hassan

Turmakoneen lentäjä unohti laskea laskutelineet

Pakistan International Airlines -yhtiön matkustajakoneen epäillään tuhoutuneen inhimillisen virheen seurauksena.

Pakistanin tuhoisan lentoturman syyksi epäillään lentäjien karmaisevaa virhettä.

Pakistan International Airlines -yhtiön lento 8303 syöksyi perjantaina laskeutumisen yhteydessä asuinalueelle Karachissa. Airbus A320 -matkustajakoneen matkustajista ja miehistön jäsenistä 97 menehtyi.

Kahdeksan ohikulkijaa loukkantui. Kaksi matkustajaa selvisi syöksystä elossa.

Alustavan selvityksen mukaan lentokone oli yrittänyt laskeutua ilman laskutelineitä. Lentäjät huomasivat virheen ja vetivät koneen nousuun uutta laskeutumisyritystä varten. Maasta otettujen valokuvien perusteella molemmat moottorit vaurioituivat osumassa kiitorataan.

Times of India -lehden haastattelemat asiantuntijat hämmästelevät tapausta, sillä koneen kapteeni Sajjad Gull oli Pakistan International Airlinesin kokenein lentäjä. Ohjaamoäänitteen taustalla kuuluu virheellisistä laskeutumisasetuksista aiheutuva varoitusääni, joka jätettiin syystä tai toisesta huomiotta.

Matkustajakone oli aloittanut lähestymisensä Karachiin noin 760 metriä liian korkealla. Kapteeni laski lentokorkeutta tavanomaista nopeammin eikä noudattanut lennonjohdon kehotuksia aloittaa lähestyminen uudelleen.

”Epävakaan lähestymisen” arvellaan vieneen miehistön huomion laskutelineistä varoittaneesta äänimerkistä. Kapteeni Gullin äänensävy pysyi tyynenä koko laskeutumisen ajan.

Yllättävän mahakosketuksen jälkeen kone nousi ja kaartoi uudelleen kohti kiitorataa. Kapteeni antoi tässä vaiheessa Mayday-hätäsignaalin ja ilmoitti moottorien pettäneen. Kone syöksyi keskelle asuinrakennuksia noin 1350 metrin päähän kiitoradasta.

Airbus on ilmoittanut lähettäneensä tutkimusryhmän Karachiin suorittamaan virallisen onnettomuustutkimuksen.

Kommentit

Miksi kommentit eivät näy? »Kommentoinnin säännöt