Verkkouutiset

Lippulaiva-kauppakeskuksen työmaa Espoossa. LEHTIKUVA / SILJA-RIIKKA SEPPÄLÄ

T&T: Ärsyttävä ajoneuvojen piippausääni voidaan korvata

Kohinahälyttimen sanotaan aiheuttavan selvästi vähemmän meluhaittoja.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Suunnittelu- ja konsultointiyritys Sitowise toteutti Raide-Jokerin työmaalla opinnäytetyötutkimuksen peruutuspiippauksen korvaamisesta kohinahälyttimellä.

Tulosten perusteella kohina aiheuttaa selvästi vähemmän meluhaittoja ja -stressiä lähiympäristön asukkaille ja työmaan työntekijöille.

– Raide-Jokerilla haluttiin tutkia tarkemmin, mitä hyötyjä peruutuspiippausäänen korvaamisesta kohinahälyttimellä olisi, sanoo tutkimuksen tehnyt Mikko Kastinen Tekniikka & Talous -lehdelle.

Tutkimuksessa tehtiin äänitehotasomittauksia ja julkisivuäänieristävyyslaskenta molemmille hälytintyypeille sekä kysely työmaalla työskenteleville.

Tulosten mukaan molempien peruutushälyttimien äänet täyttävät liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen vaatimuksen.

Kapeakaistainen peruutuspiippaus koettiin yleisesti ärsyttävämpänä kuin laajakaistainen kohina. Kohinaäänilähde erottuu hyvin kaupungin muista häiriöäänistä, koska siinä on mukana tuhansia eri taajuuksia.

Raide-Jokerin turvallisuuspäällikkö Marko Salomäki NRC Group Finland Oy:stä kertoo, että kosken pauhua muistuttava kohina havahduttaa huomaamaan peruuttavan ajoneuvon.

– Sen sijaan piippausääni tuntuu kuuluvan kaikkialta, jos useita työkoneita peruuttaa yhtä aikaa.

Kohinahälytyksen suurimpia hyötyjä on, että se kuuluu parhaiten siellä missä pitää, ajoneuvon takana.

– Piippaus kuuluu voimakkaana myös ajoneuvon edessä ja sivuilla, jossa se on pelkkää häiriöääntä, Salomäki sanoo.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)