Turun yrittäjien ja WTC:n puheenjohtaja Jari Rastas sanoo Turun Sanomille lentojen peruutuksen olevan jo niin yleisiä, että elinkeinoelämän piirissä vitsaillaan lentämisestä bussilla, sillä lento vaihtuu liian usein terminaalissa odottavaan linja-autokyytiin.
Peruutuksista aiheutuu yrittäjälle monenlaisia ongelmia, jonka takia joissakin yrityksissä toistuviin peruutuksiin on jo kyllästytty.
Lentoja operoi Finnairin ja Danish Air Transportin omistama Norra, ja ne lennetään ATR-potkurikoneella. Suuntaansa yhteyksiä on kolmesta viiteen päivässä.
Finnair myöntää, että yhtiöllä viime aikoina ollut haasteita, jotka ovat aiheuttaneet peruuntumisia niin Turun reitillä kuin muillakin potkurikonereiteillä.
– Useita koneita on ajoittain ollut poissa käytössä teknisten vikojen vuoksi. Koska ensisijainen prioriteettimme on turvallisuus, olemme joutuneet perumaan lentoja ja korjanneet viat, Finnairin viestinnästä kommentoidaan.
Turun lentoaseman kehitystyöryhmässä mukana oleva Rastas pelkää, että toistuvat peruutukset vaikuttavat lentoaseman matkustajamääriin.
– Ihmisten aika on kallista, ja jos puolen tunnin lennon sijaan istut kaksi tuntia bussissa ja menetät sen seurauksena jatkoyhteyden, niin eihän tämä näin voi toimia, hän sanoo.
Turun kauppakamarin kesäkuussa varsinaissuomalaisten yritysten toimitusjohtajille kohdistetun kyselyn vastauksista voi päätellä, että osalla luottamus on jo mennyt. Yritysjohtajien mukaan lentoyhteys on epävarma, jonka takia sitä ei haluta käyttää.