Verkkouutiset

Roaming-hinnat voivat yllättää autoilijan. LEHTIKUVA/MIKKO STIG

TS: Sähköauton alle kahden tunnin latauksesta 90 euron lasku

Sähköautojen julkisissa latausasemissa on hintaviidakko.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Julkisessa latausverkostossa löytyy paljon mahdollisuuksia ladata autoaan edullisesti, mutta yllätyksiltä ei voi välttyä edes kokenut ja asioista perillä oleva. Näin kävi esimerkiksi Auto Bild -lehden päätoimittaja Pekka Kaidesojalle, kun hän otti koeajoon Mercedeksen EQC-täyssähköauton, kertoo Turun Sanomat.

– Menimme autolla viettämään viikonloppua Vierumäen urheiluopistolle, jossa ei yllättäen ollutkaan yhtäkään latauspistettä. Ajattelimme ladata auton kotimatkalla Vierumäen Matkakeidas-nimisellä palveluasemalla, jossa oli latausasema. Se ei kuitenkaan toiminut, joten suunnistimme Lahdessa sijaitsevaan Karisman ostoskeskukseen, jossa kartan mukaan oli latausasemia. Kun pääsimme perille, virtaa oli jäljellä enää parinkymmenen kilometrin matkaa varten, Kaidesoja kertoo TS:lle.

– Lataus ei jostakin syystä lähtenyt K-Latauksen puhelinsovelluksella toimimaan, mutta sain latauksen käyntiin Virta-palvelun puhelinsovelluksella. Lähdimme ostoksille ja kahville ja jätimme auton lataukseen. Kun tulimme takaisin, auto oli laskun mukaan ollut latauksessa yhden tunnin ja 51 minuuttia. Sähköä auto oli imenyt 70,90 kilowattituntia, josta minua oli laskutettu 90,80 euroa. Aika kallista sähköä, Kaidesoja toteaa.

Tapauksessa laskua nosti se, että latausasema oli Keskon omistaman K-Latauksen, mutta saadakseen sen käyntiin Kaidesoja joutui käyttämään toisen yrityksen eli Virran lataussovellusta. Se antoi Keskolle mahdollisuuden laskuttaa häntä verkkovierailusta, minkä vuoksi laskukin kohosi isoksi.

Turku Energiassa energiaratkaisuja ja asiakaspalvelua johtava Harri Salo vertaa tilannetta aikaan verkkovierailuineen nykyisen kännykkäajan aamunkoittoon 1990-luvulla.

– Kyllä se viidakkoa muistuttaa. Mikäli haluaa hyödyntää kaikkien tarjoajien julkisia latauspisteitä, Autoilijalla pitäisi olla noin kymmenen julkisia latauspalveluja tarjoavan yrityksen sovellukset kännykässä, jos haluaa välttyä verkkovierailuilta. Ennen pitkää ala varmaankin keskittyy ja tuodaan palveluita, jolla voi yhdellä sovelluksella käyttää eri tarjoajien latauspaikkoja, Salo toteaa TS:lle.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)