Verkkouutiset

Toimiiko sanomana ”älä anna kahvikupillisen tappaa koronaan”?

Maailmalla on käytetty erilaisia virusviestinnän muotoja.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Pysy kotona. Suojele NHS:ää. Pelasta henkiä”.

Tuo on Britannian kolmiosainen koronaslogan. Slogan otettiin kuitenkin käyttöön vasta helmikuussa, ja se on sovellettu versio Uuden-Seelannin tunnuksesta ”Pysy kotona, pelasta henkiä”.

Britanniassa hallituksen kampanjat ovat yleisesti pyrkineet hätkähdyttämään. Ne ovat olleet tummasävyisiä ja rajuuteen pohjautuvia, sisältäen suuria otsikkolauseita kuten ”Älä anna kahvikupillisen viedä henkeä”, ”Myös COVID matkustaa junalla” ja hengityskoneessa olevan miehen kuva otsikolla ”Katso häntä silmiin ja kerro ettei riski ole todellinen”.

NHS tarkoittaa Britannian kansallista terveyspalvelua. Sen mainitseminen saattaa tuoda mieleen, miten Suomessa on kansalaisten sijasta jatkuvasti korostettu jopa ylimpänä tavoitteena terveydenhuollon ”kantokykyä”.

The Guardian kertoo, että juuri muuta yhteistä Britannian ja Uuden-Seelannin koronataisteluilla ei sloganin lisäksi olekaan – viestinnällisestikään.

Uusi-Seelanti on tukahduttanut koronan ja elänyt ”ikuista kesää”. Britanniassa on juuri koettu kovimmat lockdownit, ja maa on myös rokotusten ansiosta vasta tervehtymässä. Uuden-Seelannin kuolinluku on 26, Britannian yli 100 000.

Uusi-Seelanti palkkasi jo epidemian varhaisessa vaiheessa mainostoimisto Clemenger BBDO:n koronaviestintään. Maassa haluttiin nopeasti inhimillinen ja tehokas kampanja, jossa päätettiin viruksen sijasta keskittyä ihmisiin ja pelon sijasta yhteishenkeen.

Uuden-Seelannin yleissloganiksi tuli Unite Against Covid-19, eli Yhdessä Covid-19:ää vastaan. Tunnusväreiksi valituista keltaisista ja valkoisista raidoista, joita näkyy alla olevissa twiittienkin kuvissa, tuli ikonisia.

Viestintä pidettiin tarkoituksellisen myönteisenä, empaattisena ja kieltojen sijaan kehoituksina. ”Pese kädet” -kehotuksen sijaan sanottiin ”käsien pesu ja kuivaus tappaa viruksen”. Pääviestejä kuten ”Ole huomaavainen” ja ”Käyttäydy kuten sinulla olisi virus” toisteltiin.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)