Verkkouutiset

Timo Heinonen: Paine autoverosta luopumiseksi kasvaa

Kansanedustajan mukaan käytettyjen autojen tuonnin kasvu estää autokannan uudistumisen.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Kokoomuksen kansanedustaja, valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston jäsen Timo Heinonen pitää tuoreiden käytettyjen autojen tuontitilastojen valossa välttämättömänä sitä, että ensi vaalikaudella luovutaan uusien autojen autoverosta.

Tuoreet tilastot kertovat, että käytettyjen ulkomailta tuotujen autojen määrä kasvoi viime vuonna peräti 35 prosentilla.

– Vuonna 2018 tuotiin käytettyjä autoja ulkomailta lähes 40 000 kappaletta. Se on yli 10 000 autoa enemmän kuin edellisvuonna. Tämä on uusi ennätys, eikä näin autokantamme uudistu millään riittävän nopeasti vähäpäästöisiksi päästöttömyydestä puhumattakaan. Uudet autot ovat myös aina vanhoja turvallisempia, Heinonen toteaa tiedotteessa.

Viime vuonna käytettyjen autojen tuonti kasvoi erityisesti Ruotsista. Ruotsin tuonti kaksinkertaistui ja yli puolet tuontiautoista tuotiinkin nyt länsinaapurista.

– Huomionarvoista on se, että Ruotsissa samaan aikaan rikotaan koko ajan uusien autojen myynnin ennätyksiä. Suunta siellä siis aivan toinen myös liikenteen päästöjen alas saamisen suhteen.

– Ympäristöohjaus ei nyt toimi meillä lainkaan oikeaan suuntaan, ja siksi autoverosta on tarpeen tehdä porrasteinen luopumispäätös nyt keväällä hallitusneuvotteluissa, Heinonen vaatii.

Tuontiautot ovat isolta osin olleet käytettyjä diesel-autoja, mutta myös isompipäästöisiä autoja, joissa autoverohyöty käytetyn auton tuodessa on suuri.

– Käytettyjen autojen tuonti on todella mittavaa, ja siinä häviämme paljon. Kun käytettyjä autoja tuotiin viime vuonna tuo noin 40 000 niin samaan aikaan uusia henkilöautoja ensirekisteröitiin 120 500. Tämä määrä on pysynyt aika lailla samoissa lukemissa.

Autoverosta luopuminen portaittain seuraavien neljän vuoden aikana olisi Heinosen mukaan myös ympäristöteko.

– Kovinkaan suurta korotusta ei muihin veroihin tarvittaisi, kun osa siirtyisi auton käyttämiseen ja uusien autojen hinnanlasku tarkoittaisi myös lisääntyvää autokauppaa ja sitä kautta myös lisääntyviä verotuottoja.

– Tieliikenteen Tietokeskus TT on laskenut, että autoveron poisto laskisi liikenteen CO2-päästöjä vuoteen 2030 mennessä noin 700 000 tonnia.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)