Verkkouutiset

Tieverkon rapautuminen uhkaa miljardien eurojen kuljetuksia

Kauppakamarit vaativat korjausvelan laittamista kuriin eri toimialoille kriittisillä väylillä.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Juuri laadittu liikenneselvitys paljastaa tieverkolla liikkuvat raaka-aine- ja tavaravirrat sekä keskeisten toimialojen eniten käyttämät väylät.

– Tieverkko mahdollistaa miljardien vientitulot. Siksi korjausvelka on saatava kuriin kuljetuksille kriittisillä väylillä, kauppakamarit vaativat.

Eri toimialat käyttävät eri tavoin ja eri laajuudessa liikenneverkon eri osia, mutta verkolla kulkevat raaka-aineiden ja valmiiden tuotteiden tavaravirrat ovat Suomelle kriittisiä. Tieverkko toimitusketjujen mahdollistajana -selvitys antaa tietoa sekä massapohjaisista raaka-ainevirroista että valmiiden tuotteiden arvovirroista tieverkolla.

Liikenteestä ja autoilusta kerätään huomattavasti enemmän rahaa kuin mitä ohjautuu tienpitoon. Liikenteelle ohjattava rahoitustaso on jäänyt Tanskaa lukuun ottamatta selvästi muista Pohjoismaista jälkeen.

Kauppakamarit vaativat korjausvelan laittamista kuriin toimialoille kriittisillä väylillä. Liikenneväylien korjausvelalla tarkoitetaan sitä rahasummaa, joka tarvittaisiin väylien saattamiseksi nykytarpeita vastaavaan kuntoon.

Suomen tieverkon korjausvelka on runsaat yksi miljardi euroa. Summa on selvityksen mukaan pieni suhteutettuna usean kymmenen miljardin euron vuotuisiin vientituloihin.

– Jos Suomessa olisi ymmärretty, missä käytössä tieverkko on, niin meillä ei olisi mitään korjausvelkaa, toteaa selvityksen laatija, Keskuskauppakamarin liikennevaliokunnan puheenjohtaja Jorma Mäntynen WSP Finlandista.

Mäntysen mukaan päätökset on tehtävä oikean tiedon perusteella.

– Kuljetusketju edellyttää toimivaa tiestöä sekä raaka-aineiden että valmiiden tuotteiden virroille. Molempia tarvitaan, hän sanoo.

Elinkeinoelämän kuljetukset tieverkolla -volyymi- ja arvoanalyysin ovat tilanneet Liikennevirasto, Infra ry, Maataloustuottajien Keskusliitto MTK, Keskuskauppakamari, Metsäteollisuus ry sekä Elintarviketeollisuus, Kemianteollisuus ja Teknologiateollisuus ry:t.

Resursseja käytettävä aiempaa tehokkaammin

– Niukkoja liikenteen määrärahoja pitää käyttää aikaisempaa tehokkaammin siellä, missä elinkeinoelämän raaka-aineet ja tuotteet eniten liikkuvat, painottaa selvitystä ohjannut Keskuskauppakamarin liikenneasiantuntija Kaisa Saario.

Selvitys tuo esille kuljetusten kohdentumisen tietyille pääteille ja kantateille. Keskuskauppakamarin mukaan tulokset antavat uusia mahdollisuuksia resurssien tehokkaampaan käyttöön ja tiestön palvelutason ja sujuvuuden parantamiseen.

– Nyt laaditun liikenneselvityksen ansiona on se, että se tekee näkyväksi tieverkolla liikkuvat raaka-aine- ja tuotevirrat, Suomen bruttokansantuotteen ainesosat. Kun tilastoista saatavat tiedot yhdistetään yritysten ja viranomaisten vuoropuheluun, saadaan korvaamatonta tietoa väylien käytöstä. Selvityksen tuloksia on hyödynnettävä liikennejärjestelmän kehittämisessä, Saario vaatii.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)