Erityistutkija Tuula Nurmi arvostelee Helsingin Sanomien mielipidekirjoituksessa Kalasataman uuden terveysaseman palveluja.
Nurmen mukaan aseman sijainti keskellä laajaa rakennustyömaata on monen asiakkaan kannalta hankala.
– En voi uskoa, että moinen rakennuskolossi ja sen byrokratia tulisivat veronmaksajille halvemmaksi kuin yksinkertainen palvelurakenne, Nurmi kirjoittaa.
Kalasataman uusi terveys- ja hyvinvointikeskus otettiin käyttiin tänä keväänä. Kuusikerroksinen rakennus tarjoaa saman katon alta sekä terveys- että sosiaalipalveluita.
Nurmi kummastelee myös terveysaseman 55 000 euroa maksavaa palvelurobottia, jonka käyttökulut ovat yli tuhat euroa kuukaudessa.
– Robotti ei palvele ketään. Aina käydessäni se on seinän vieressä ja puhuu jatkuvasti itsekseen. Kenenkään en ole nähnyt käyttävän sen palveluja. Robotin kustannuksilla olisi voitu palkata useita työttömiä asiakaspalvelutehtäviin, Nurmi sanoo.