Norjan suuriimman ruokaverkkokaupan Odan toimitusjohtaja Karl Munthe-Kaas uskoo Suomen ruokakaupan tarvitsevan lisää tarjontaa.
– Teidän päivittäistavarakauppanne on Euroopan keskittynein. Olemme ensimmäinen merkittävä ruokakaupan markkinatulokas 20 vuoteen. Uskon, että suomalaiset arvostavat uutta vaihtoehtoa, Munthe-Kaas sanoo Taloussanomien haastattelussa.
Lidlin tulosta Suomeen on kulunut tuo 20 vuotta. Oda on tekemässä Suomeen alkuvaiheessa kymmenien miljoonien eurojen investoinnin, kun se rakennuttaa Vantaalle keräilykeskuksen.
Oda aloittaa toimintansa ennen uutta vuotta, mutta tarkkaa päivämäärää Munthe-Kaas ei lupaa.
– Tehtäköön selväksi, me aiomme investoida mittavasti Suomeen. Emme tule olemaan voitollisia vielä moneen vuoteen, toimitusjohtaja sanoo.
Munthe-Kaasin mukaan suorien hankintojen osuus kasvaa ajan myötä. Syynä on kustannustehokkuus ja tavaran tuoreus. Hän lupaa ruoan kiertonopeuden olevan kovaa.
– Norjassa hävikin osuus on painunut jo lähes nollaan, tavara liikkuu niin nopeasti. Kun uutta perunaa nostetaan tiistaina maasta, se on keskiviikkona pakattu valmiiksi ja illalla tilaajan kotona.