Lentoteitse kuljetettavan rahdin hinta on korkeimmillaan koskaan, eikä halpenemisesta ole merkkejä, kertoo Talouselämä.
Talouselämän haastattelemien asiantuntijoiden mukaan esimerkiksi merirahdin vaikeudet konttipulasta johtuen pitävät lentorahdin kysynnän suurena myös ainakin ensi vuonna. Myös komponenttipulan luomia kiireellisiä toimituksia on runsaasti jopa vuoteen 2023 asti.
– Kun halutaan nopeuttaa läpimenoaikaa logistisessa putkessa, se yleensä tehdään lentorahdilla. Tästä tulee ylimääräistä kysyntäpainetta. On paljon tavaraa, jota aiemmin ei ole kuljetettu lentorahdilla, kun pyritään pitämään kiinni toimitusketjulupauksista”, sanoo Finnair Cargon liiketoimintajohtaja Fredrik Wildtgrube Talouselämälle.
Finnair on muuttanut osan matkustajakoneistaan rahtikoneiksi irrottamalla penkit matkustamosta.
Kansainvälisen ilmailujärjestö IATA:n mukaan globaali keskihinta lentorahtikilolle on kaikkien aikojen huipussaan. Lokakuussa keskimääräinen lentorahtikilo maksoi noin 125 prosenttia enemmän kuin lokakuussa 2019.
Yleisesti lentorahtialalla arvioidaan, että tällä hetkellä on noin 20 prosentin kapasiteettivaje kysyntään nähden.