Verkkouutiset

”Täysin älyvapaa suunnitelma” – Tuusulanväylä 50 km/h-kaduksi ei kerää kiitosta

Autontuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja ihmettelee, miksei kaupunkibulevardisointia aloiteta Vihdintiestä.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Ilta-Sanomat kertoi tänään, että Helsingin kaupunkistrategian mukaan Suomen ensimmäinen kaduksi alennettava moottoritie on pätkä Tuusulanväylää.

IS:n mukaan Helsingin keskustasta Helsinki-Vantaan lentoasemalle vievä moottoritie muutetaan asuinkaduksi Helsingin Käpylästä Kehä I:lle asti. Nopeusrajoitus lasketaan 50 kilometriin tunnissa.

Päätös ei kerää kiitosta. Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio pitää suunnitelmaa täysin älyvapaana.

– Jo nyt taksi tai auto on työkiireisen ihmisen ainut tapa kulkea lentoasemalle. Bussi, jonka matka-aika myös kasvaisi tämän seurauksena, on toiseksi nopein, Kallio sanoo.

Junayhteys lentoasemalle on Kallion kokemusten perusteella erittäin hidas.

– Jos tämä Helsingin keskustan pussittaminen ja liike-elämän näivettäminen on aloitettava, niin miksi ei aloiteta Vihdintiestä, joka jo nyt on miinoitettu liikennevaloin Kehä 3:lle asti, Kallio kysyy.

Kaupunkibulevardisointi tarkoittaa sitä, että tieltä poistetaan kaistoja, puretaan ramppeja ja nopeusrajoitusta lasketaan. Nykyiset moottoritien melualueet rakennetaan asuinkortteleiksi. Lisäksi alueelle rakennetaan pikaraitiotie.

Lue myös:

Anni Sinnemäki: Tuusulanväylän bulevardisointia suunnitellaan, Vihdintie ensin

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)