Tänään vietetään Osta työtä Suomeen -päivää

Tänään perjantaina vietetään ensimmäistä kertaa Osta työtä Suomeen -päivää.

Kampanjapäivä haastaa itsenäisyyspäivän kynnyksellä kuluttajia pohtimaan omien kulutusvalintojensa vaikutusta suomalaiselle työlle.

– Osta työtä Suomeen -päivänä tavoitellaan muutosta. Tänään ostetaan vain suomalaisia tuotteita ja palveluita. Toivomme, että päivä herättää myös pidempiaikaista pohdintaa omien valintojen vaikutuksesta. Parhaimmassa tapauksessa suomalaisen työn ostamisesta voi tulla jopa tapa ja sitä kautta vaikutetaan laajemmin Suomen työllisyyteen, sanoo projektipäällikkö Merja Mantila Suomalaisen Työn Liitosta.

Suomalaisen Työn Liiton teettämän kyselytutkimuksen mukaan 30 prosenttia suomalaisista aikoo tänään ostaa mahdollisimman paljon suomalaisia tuotteita ja palveluja. Saman verran kuin ennenkin aikoo ostaa 48 prosenttia vastaajista.

Kyselyssä ilmeni myös, että erityisesti naiset satsaavat suomalaiseen. Naisvastaajista joka kolmas kertoi hankkivansa Osta työtä Suomeen -päivänä suomalaisia tuotteita ja palveluita mahdollisimman paljon, kun taas miehistä joka viides vastaaja kertoi lisäävänsä kotimaisten tuotteiden kulutusta.

– Kyselytutkimuksen tulokset ovat ilahduttavia. Osta työtä Suomeen -päivä vaikuttaisi kannustavan suomalaisia tekemään valintoja, joilla on merkitystä koko Suomelle. Tulosten perusteella naiset ja yli 35-vuotiaat aikuiset ovat näkyvimmin mukana Osta työtä Suomeen –päivässä, Mantila sanoo.

Kyselytutkimuksen mukaan kotimaisten tuotteiden kulutus lisääntyy erityisesti pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Varsinkin Pohjois- ja Itä-Suomessa on odotettavissa kulutuspiikki, kun veronpalautukset kilahtavat suomalaisten pankkitileille.

– Jos jokainen meistä käyttäisi kuukaudessa 10 euroa enemmän suomalaisiin tuotteisiin, se tarkoittaisi vuositasolla 10 000 uutta työpaikkaa. Meidän valinnoillamme on siis konkreettista merkitystä, Mantila summaa.

Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin lokakuussa ja siihen vastasi 1107 15–79-vuotiasta suomalaista kuluttajaa.

Kommentit