Kokoomuksen varapuheenjohtaja, eduskunnan ympäristövaliokunnan jäsen Mari-Leena Talvitien mukaan Antti Rinteen (sd.) hallituksen tulisi pidättäytyä sähköautojen latauspisteitä rakentamista koskevassa esityksessä EU:n direktiivin perustasossa.
Jäsenvaltioiden on säädettävä vuoteen 2025 mennessä sähköautojen latauspisteiden vähimmäismäärä koskien jo olemassa olevia ei-asuinrakennuksia, joissa on yli 20 pysäköintipaikkaa.
Nyt lausuntokierroksella käyneen sähköautoilua koskevan lakiluonnoksessa kaikkiin uusiin tai laajasti korjattaviin asuinrakennuksiin, joissa on yli 4 pysäköintipaikkaa, kaavaillaan jokaiselle paikalle pakollista sähköautojen latausvalmiutta vuodesta 2021 lähtien.
Rakentamiskustannuksiksi arvioidaan 1[nbsp]100–2[nbsp]300 euroa, kun toteutuneet kustannukset ovat olleet jopa yli 5[nbsp]000 euroa.
– Pysäköintialueille olisi pakko rakentaa turhia latauspisteitä yli todellisen tarpeen. Satojen miljoonien investoinnit lankeaisivat yrittäjille ja taloyhtiöille, eli asukkaille, Talvitie toteaa tiedotteessaan.
– Suomeen tulisi jo direktiivin perustason mukaisen sääntelyn perusteella 73[nbsp]000 peruslautaspistettä.
Talvitie pitää lakiluonnosta kohtuuttomana vaatimuksena erityisesti opiskelija-asunnoille ja vuokrataloille.
– Pidän järjettömänä tuhansien eurojen investointeja rakennuksiin, jossa kaikki eivät omista autoa. Esimerkiksi Oulussa olemme juuri väljentäneet kerrostalojen autopaikkavaadetta. Hukkainvestoinnit nostaisivat jälleen asumisen kustannuksia. Myös autottomat ihmiset joutuisivat maksajaksi.
– Latauspisteet lisääntyvät markkinaehtoisesti ilman ylimitoitettuja pakotteita. Liikenteen päästöjä saataisiin nopeammin alas, jos hallitus siirtäisi uusien autojen verotuksen asteittain kokonaan auton hankinnan verotuksesta autoilun päästöjen verotukseen.
LUE MYÖS:
Sääntelyn maailmanennätys? Pakollisille latauspaikoille tyrmäys (VU 15.11.2019)