Alko haluaa helpottaa tuotteiden pääsyä verkkokauppaansa. LEHTIKUVA / HANDOUT / WWW.ALKO.FI

Tällainen olisi Alkon uusi malli alkoholin verkkokauppaan

Alko vahvistaa keskustelleensa sosiaali- ja terveysministeriön kanssa Euroopan komission esiin nostamasta alkoholin verkkokauppamallista.

Alko vahvistaa keskustelleensa sosiaali- ja terveysministeriö (STM) kanssa EU-komission ministeriölle esittämästä mallista, jolla voitaisiin ottaa nykyistä paremmin huomioon EU-oikeus alkoholin rajat ylittävässä kaupassa.

– Näiden keskustelujen jälkeen olemme luonnollisesti selvittäneet komission STM:lle esittämää mallia tarkemmin, viestintäpäällikkö Ilari Ceder Alkosta toteaa Verkkouutisille sähköpostitse.

Hänen mukaansa kyse ei ole alkoholin etämyynnistä vaan ”rajat ylittävästä kaupasta, jossa Alko voisi mahdollisesti tarjota tuottajille maahantuontipalvelua”.

Alkolla ei ole Cederin mukaan vielä päätöksiä uusiin toimintamalleihin siirtymisestä, hinnoittelusta tai verkkokauppaan liittyen.

Monopoliyhtiössä katsotaan, ettei komission ja STM:n keskusteluissa esillä ollut malli vaatisi muutoksia verkkokaupan toimintaan, koska kyse olisi sen näkökulmasta tavallisista kuluttajan verkkokauppatilauksista.

Komissio tyrmäsi

Verkkouutiset uutisoi keskiviikkona EU-komission nostaneen alkoholilain uudistuksesta antamassaan ei-julkiseksi määrätyssä lausunnossa esiin, voitaisiinko Alkolle antaa ”valtuudet toteuttaa alkoholijuomien rajat ylittävää etämyyntiä, maahantuontia Suomeen ja maahantuotujen juomien toimittamista yksityishenkilöille”.

STM:n komissiolle laatimassa niin ikään salatussa vastauksessa taas kerrotaan, että asia on noussut esiin myös ministeriön ja komission edustajien tapaamisessa 27. huhtikuuta 2017. Ministeriö kertoo vastauksessaan, että se on neuvotellut Alkon kanssa ja voi nyt ”vahvistaa, että alkoholijuomien rajat ylittävää kauppaa kehitetään tässä suhteessa entisestään viimeistään vuoden 2018 alusta lukien”.

STM:n mukaan tavoitteena on, että jokainen alkoholijuomien tuottaja tai myyjä kansallisuudesta riippumatta voisi listata tuotteensa Alkon verkkokaupan valikoimiin oman ilmoituksensa perusteella.

Tämä tarkottaisi asiakirjan mukaan esimerkiksi sitä, että ”jokainen tuottaja voisi markkinoida kyseisiä tuotteitaan Suomessa, suomalaiset kuluttajat voisivat tilata niitä suoraan Alkon verkkokaupasta ja Alko toteuttaisi tuotteiden maahantuonnin ja toimittamisen kyseisille yksityishenkilöille joko Alkon myymälään tai luovutuspaikkaan”.

Komissio tyrmäsi lausunnossaan alkoholilain uudistukseen kaavaillun etämyynnin kiellon ja uhkasi Suomea seurauksilla, mikäli sen kantoja ei oteta huomioon. Tämä on todennäköisesti ollut myös todellinen syy siihen, miksi alkoholin etämyyntikielto päätettiin poistaa eduskuntaan tuodusta lakiversiosta.

STM:n ja Alkon kuvaamissa malleissa ei huomioida komission ehdotuksessa mainittuja rinnakaisia alkoholin noutopisteitä.

Komission mainitsemassa mallissa viranomaiset voisivat hyväksyä samoilla ehdoilla Alkon luovutuspaikkoja vastaavia pisteitä alkoholijuomien rajat ylittävälle etämyynnille ja siihen liittyvälle maahantuonnille Suomeen. Luovutuspaikka ei ole varsinainen Alkon vähittäismyymälä. Sieltä voi noutaa yksinomaan sinne tilattuja juomia.

Kommentit

Miksi kommentit eivät näy? »Kommentoinnin säännöt