Yhteinen kieli kuljettajan ja asiakkaan välillä koetaan tärkeäksi. LEHTIKUVA/EMMI KORHONEN

Taksiyhtiö opettaa kuljettajilleen suomen kieltä

Uudellamaalla toimiva Lähitaksi Oy järjestää kuljettajilleen suomen kielen kursseja.

Lähitaksin Työpaikkasuomi -kielikoulutus alkaa toukokuussa yhteistyössä valmennustalo Spring Housen kanssa. Kuljettajille, joiden kielitaidottomuudesta tulee Lähitaksille asiakaspalautetta, lähetetään automaattisesti kehotus ilmoittautua kurssille.

Lähitaksin ja Taksiliiton helmikuussa toteutettama Taksialan tutkimus osoitti, että yhteinen kieli kuljettajan ja asiakkaan välillä koetaan hyvin tärkeäksi osaksi turvallista ja mukavaa taksimatkaa. Tutkimuksessa kysyttiin, kuinka tärkeänä asiakas pitää sitä, että ”kuljettaja puhuu kieltä, jota ymmärrän”. Yhdeksälle kymmenestä vastaajasta asia oli joko erittäin tai melko tärkeä.

– Tavoitteena on saada suomen kielen opetus tiiviiksi osaksi Lähitaksin kuljettajien koulutusohjelmaa, jotta arjen yhteinen kieli ja ymmärrys kehittyvät. Panostamalla entistä vahvemmin asiakaskokemukseen sekä kuljettajiensa hyvinvointiin varmistetaan osaavat ja positiiviset kuljettajat sekä tyytyväiset asiakkaat, sanoo Lähitaksin koulutuskoordinaattori Tanja Tervalahti.

Kurssiopinnot kestävät yhteensä 2,5 kuukautta. Opetustunnit on räätälöity Lähitaksin kuljettajille ja sisältävät käytännön asiakastilanteiden läpikäyntiä sekä ammattisanaston oppimista. Tavoitteena on parantaa kuljettajien ja asiakkaiden välistä kommunikaatiota.

Kommentit

»Kommentoinnin säännöt