Nordean logo pankkikonttorin ikkunassa Helsingissä. LEHTIKUVA/JUSSI NUKARI

Suurin osa Nordean palveluista toimii jälleen

Pankin palvelukatko pitkittyi huomattavasti suunnitellusta.

Nordean tietojärjestelmille tehtiin sunnuntain aikana mittavat muutostyöt, joiden tarkoituksena on varmistaa jatkossa mahdollisimmat sujuvat ja luotettavat pankkipalvelut.

Pankin mukaan suuri muutos ei sujunut kaikilta osin suunnitelmien mukaan, ja katko pitkittyi ennalta ilmoitetusta. Suurin osa pankkipalveluista palautui toimimaan maanantaiaamuna.

Nordea sanoo olevansa äärimmäisen pahoillaan asiakkailleen aiheutuneesta haitasta ja mielipahasta.

Tehdyt muutostyöt olivat osittain normaaleja muutos- ja ylläpitotöitä pankin järjestelmille, mutta tällä kertaa esimerkiksi kaksi vanhaa IT-konesalia siirrettiin kokonaan uuteen moderniin konesaliympäristöön. Samalla uudistettiin pankin tietoliikenneverkkoja ja asennettiin uusia ohjelmistoja.

Nordean henkilöasiakkaista Suomessa vastaavan johtaja Jani Elorannan mukaan tehdyt muutostyöt olivat välttämättömiä, mutta ”emme missään tapauksessa odottaneet, että katko venyisi”.

– Tavoitteena kaikissa muutostöissä on, että pystymme tarjoamaan entistäkin parempaa palvelua asiakkaille jatkossa. Olemme äärimmäisen pahoillamme katkon venymisestä aiheutuneesta haitasta asiakkaillemme ja tehneet kaikkemme, että palvelut palautuvat normaaleiksi mahdollisimman pikaisesti, hän sanoo tiedotteessaan.

Suurin osa pankkipalveluista palasi toimintaan varhain maanantaiaamuna, ja esimerkiksi kortilla maksaminen toimi pääsääntöisesti läpi katkon.

Maanantaista aamusta tai aamupäivästä lähtien ovat olleet käytössä korttimaksaminen normaalisti sekä myymälässä että verkossa, tunnistautuminen tunnuslukusovelluksella sekä -laitteella, kirjautuminen verkko- ja mobiilipankkiin sekä esimerkiksi saldotietojen katselu ja käteisen debit-nosto automaateilta.

Muut palvelut palautetaan toimimaan niin pian kuin mahdollista.

Kommentit

Miksi kommentit eivät näy? »Kommentoinnin säännöt