Verkkouutiset

Liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka. LEHTIKUVA / ANTTI AIMO-KOIVISTO

Suomi moittii: EU-komissio unohtaa biokaasuautot

Timo Harakka kannattaa liikenteen päästövähennyksiä, mutta kaipaa EU:lta muutoksia.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Suomi kannattaa EU-komission ehdotusta autojen hiilidioksidipäästöjen kiristämisestä. Samalla Suomi kuitenkin huomauttaa, että komissio unohtaa biokaasun tarjoamat mahdollisuudet.

– Erityisen tärkeää on, että ymmärretään biokaasun mahdollisuudet tieliikenteessä. Tämä tuodaan selkeästi esiin Suomen kannassa, sanoo liikenne- viestintäministeri Timo Harakka (sd.).

EU-komissio esittää, että autonvalmistajien olisi EU-tasolla laskettava hiilidioksidipäästöjä 55 prosenttia vuodesta 2021 vuoteen 2030 mennessä. Vielä tällä hetkellä tavoite on 37,5 prosenttia. Lisäksi komissio ehdottaa uutta 100 prosentin rajaa vuodelle 2035. Se tarkoittaisi, että bensiini- ja diesel-autojen valmistaminen loppuisi EU:ssa.

Yleisesti on arvioitu, että sähkö toimii uutena energialähteenä autoille. Suomi kuitenkin ihmettelee, miksei komissio ole maininnut biokaasua.

– Biokaasu on kuitenkin sen elinkaaripäästöt huomioiden ilmastoystävällinen vaihtoehto, joka edistää kiertotaloutta. Valmistelussa tulisi jatkossa ottaa huomioon kaasuautojen tuotanto, eikä niiden valmistamiselle tulisi luoda esteitä, hallitus toteaa kannassaan.

Eduskunta on saanut käsittelyynsä hallituksen esityksen Suomen kannaksi. Se käsitellään suuressa valiokunnassa. Samalla alkaa käsittely EU-neuvostossa. Säädöksiä odotetaan voimaantuleviksi vuonna 2024.

Harakka sanoo, että päästövähennyksiä tarvitaan.

– Kaikilla sektoreilla tarvitaan nopeita päästövähennyksiä. Se koskee liikenteen lisäksi kaikkia muitakin inhimillisen tuotannon alueita. EU:ssa ja Suomessa tieliikenteen osuus kasvihuonekaasupäästöistä on noin viidennes, hän toteaa.

Osana ilmastopakettiaan EU-komissio haluaa myös parantaa vaihtoehtoisten polttoaineiden jakeluverkostoa. Se tarkoittaisi muun muassa latauspisteiden rakentamista sähköautoille. Latauspisteitä tulisi olla enintään 60 kilometrin välein.

Hallitus kannattaa ajatusta, mutta toivoo raskaalle liikenteelle poikkeuksia.

– Raskaan liikenteen osalta voidaan tarvita kansallisia joustoja harvaan asutuilla alueilla, joilla välimatkat ovat pitkiä ja liikennöinti vähäistä, hallitus linjaa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)