Neuvottelut johtuvat tuotannollisista ja taloudellisista syistä, kertoo Kotidatan operatiivinen johtaja Minna Lassila.
Neuvottelut koskevat enintään 15 työntekijää. Neuvottelujen piirissä on osa Telia-kauppojen toimipisteissä työskentelevästä KotiDatan henkilöstöstä ja osa lähituen henkilöstöstä eri paikkakunnilla.
Yt-neuvottelut käynnistetään, koska yhtiö joutuu mukauttamaan toimintaansa vastaamaan muuttuneita asiakastarpeita ja tarjolla olevan työn määrää sekä parantamaan yhtiön heikentynyttä kannattavuutta.
Lassilan mukaan kuluva vuosi on ollut poikkeuksellinen lähes kaikille yhtiöille, ja Kotidatassa oman lisänsä tähän ovat tuoneet yhtiön sisäiset jännitteet ja niihin liittyvät tapahtumat, kuten toistuvat Ammattiliitto Pron julistamat lakot.
Lassilan mukaan nämä ovat osaltaan johtaneet vaikeuksiin asiakkaiden palvelemisessa.
– Kotidata ei ole pystynyt tuottamaan sovittua palvelua asiakkaalleen Telialle. Niinpä KotiData on saanut Telialta tiedon, jonka mukaan Telia on aikeissa päättää yhteistyön kolmessa Helppi-palvelupisteessä ja lisäksi yhdentoista muun Helppi-palvelupisteen avaamista ei edistetä.
– Tämän vuoksi KotiData joutuu harkitsemaan näissä toimipisteissä työskentelevään henkilöstöönsä kohdistuvia irtisanomis-, osa-aikaistamis- ja lomautustoimia tuotannollisten ja taloudellisten syiden perusteella, Lassila jatkaa.
Hänen mukaansa myös Kotidatan rahoitusasema on epävarma. Tämä aiheuttaa ilmeisen uhan yhtiön nykymuotoiselle jatkamiselle.