Verkkouutiset

Suomen ja EU:n liput liehuivat salossa Helsinki-Vantaan lentokentällä 29. toukokuuta 2019. LEHTIKUVA / LAURA UKKONEN

Suomen Brysselin-ääntä halutaan voimistaa liikenneverkkojen rahoittamiseksi

Keskuskauppakamarin mukaan on kaikkien etu, että kansalliset liikennehankkeet saavat rahoitusta EU:n budjetista.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Eurooppalainen liikenneverkkopolitiikka on Keskuskauppakamarin johtavan liikenne- ja elinkeinopoliittisen asiantuntijan Päivi Woodin mielestä merkittävä väline investointien, kasvun ja työpaikkojen luomiseksi.

– On kaikkien etu, että kansallisiin tarpeisiin pohjautuvat liikennehankkeet saavat rahoitusta EU:n budjetista, Wood toteaa tiedotteessa.

Hän muistuttaa, että liikennehankkeet tukevat alueellista saavutettavuutta ja lisäävät investointeja Suomeen. Liikenneverkkopolitiikkaa vahvistamalla tuetaan sisämarkkinoiden kehitystä sekä suomalaista ja eurooppalaista kilpailukykyä.

– Suomen ääntä Brysselissä on voimistettava, jotta eurooppalaisia liikenneverkkoja uudistettaessa myös Suomen rahoitussaanto paranee. Aktiivista yhteistyötä tarvitaan kansallisella tasolla, Wood huomauttaa.

Koronapandemia on hänen mukaansa osoittanut Suomen kaltaiselle reuna-alueen jäsenvaltiolle, että eurooppalainen liikenneverkko on hyvin merkityksellinen myös maamme saavutettavuudelle.

Rahoituksen saaminen edellyttää sitoutumista

Suomen Satamaliitto ry:n toimitusjohtaja Annaleena Mäkilä muistuttaa, että satamat ovat olennainen osa liikenneverkon toimivuutta ja ulkomaankaupan sujuvuutta.

– Suomen satamat ovat toteuttaneet liikenteen EU-rahoituksen turvin useita liikenteen päästöjä vähentäviä ja puhtaan merenkulun edistämiseen tähtääviä investointeja. Investointitarpeita on myös tuleville vuosille. Vuorovaikutus komission ja parlamentin kanssa on juuri nyt välttämätöntä, Mäkilä toteaa.

Infrarakentamisen toimiala- ja työnantajajärjestö INFRA:n toimitusjohtaja Paavo Syrjö huomauttaa, että kansallisiin suuriin raideliikennehankkeisiin on saatavilla rahoitusta EU:lta, mutta rahoituksen saaminen edellyttää Suomen sitoutumista näihin hankkeisiin.

– Vaikka Suomella on tarve edistää nopeita raideliikenneyhteyksiä, ei maantieverkostoakaan pidä unohtaa. Pinta-alaltaan Suomen kokoisessa harvaan asutussa maassa tarvitaan toimivaa ja kattavaa maantieverkostoa, Syrjö painottaa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)