Verkkouutiset

Suomeen 700000 sähköautoa? Varoitus siirtohinnoista

Työryhmä esitti sähköautoilun merkittävää lisäämistä päästöjen vähentämiseksi.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Niemisen mukaan sähkön siirtohinnat ovat keskeinen kysymys liikenteen tulevaisuutta koskevassa keskustelussa.

– Sähkön kokonaishinnasta siirtomaksujen osuus voi olla jopa lähes 80 prosenttia. Tämä osuus hinnoista on monopolien vallassa ja heidän hinnoittelemaansa, eivätkä Energiavirasto tai poliittiset päätöksentekijät ole asiassa saaneet aikaan juuri olankohauttelua enempää, Nieminen kirjoittaa liiton sivuilla julkaistussa Moottori-lehden kolumnissaan.

Liikenne- ja viestintäministeriön fossiilittoman liikenteen työryhmän tänään julkaisemassa loppuraportissa esitellään keinovalikoimaa, jonka pohjalta hallitus pyrkii etsimään työkalut liikenteen päästöjen puolittamiseen vuoteen 2030 mennessä. Polttoaineiden hintojen nostamisen ja autoilun vähentämisen lisäksi raportissa nousevat esiin vaihtoehtoiset käyttövoimat.

Erityisesti sähköautojen osalta visio on kunnianhimoinen. Raportin mukaan Suomen sähköautotavoitetta tulisi tarkistaa niin, että vuoden 2030 tavoitteeksi asetettaisiin jopa 700[nbsp]000 sähköautoa, joista valtaosan tulisi olla täyssähköautoja. Sähköautojen yleistymistä tulisi työryhmän mukaan edistää erilaisin taloudellisin ohjauskeinoin, kuten auto- ja ajoneuvoveron muutoksilla, määräaikaisilla hankintatuilla tai liikenteen päästökaupalla.

Autoliiton Pasi Niemisen mukaan sähkön kokonaishintaa on nykymenolla vaikea ennustaa, mutta sen nousu on päivänselvää.

– Tässä kun huomioidaan vielä lisääntyvä kysyntä, niin jo alkaa harmaita pilviä kerääntyä taivaalle, hän toteaa.

Sähkön siirtohintojen ero vaihtelee yhtiöittäin. Tämän seurauksena sähköauton lataaminen voi Pasi Niemisen mukaan olla lähes puolet kalliimpaa eri verkkoyhtiöiden alueella.

– Olemme tottuneet siihen, että fossiilisten polttoaineidenkin hinnat vaihtelevat kilpailutilanteen, kuljetuskustannusten ja maailmanmarkkinahintojen vaihtelun takia. Tämä vaihtelu ei kuitenkaan ole mitään siihen verrattuna, minkä sähkönjakeluyhtiöiden monopoli mahdollistaa, hän varoittaa.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)