X
SULJE MAINOS

Suomalainen tuijotti viime vuonna televisiota yli 3 tuntia päivässä

Suomalainen katsoi televisiota viime vuonna keskimäärin kolme tuntia neljä minuuttia vuorokaudessa.

Finnpanelin TV-mittaritutkimuksen mukaan viime vuoden suuret urheilutapahtumat nostivat päiväkohtaista katseluaikaa edellisvuodesta.

Ylen kanavat keräsivät yhteensä 44,1 prosenttia, MTV:n kanavat 27,9 prosenttia ja Nelonen Median kanavat 15,1 prosenttia katseluajasta. Muiden kaupallisten tv-yhtiöiden asema on niin ikään vakiintunut.

Kanavista TV1 on edelleen katsotuin ja se kerää 26,4 prosenttia katseluun vuorokauden aikana käytetystä ajasta. Toiseksi katsotuin oli MTV3, jonka osuus katselusta oli 17,4 prosenttia.

Vuoden 2014 katsotuin ohjelma oli perinteiseen tapaan TV1:n Itsenäisyyspäivän vastaanotto. Ohjelmaa seurasi keskimäärin 2 147 000 katsojaa. Toiseksi eniten katsottiin TV1:n itsenäisyyspäivän tv-uutisia klo 20.30. Kolmanneksi katsotuimmaksi ohjelmaksi nousi TV2:n Sotshin olympiakisat 9. kilpailupäivä 16. helmikuuta., jota seurasi keskimäärin 1 784 000 katsojaa.

Vuoden aikana järjestetyt lukuisat kansainväliset urheilun arvokisat näkyivät muutenkin katsojatilastoissa. Kymmenen katsotuimman ohjelman joukossa jopa puolet oli urheilun arvokisalähetyksiä. Ylen kanavien katseluun käytetty päiväkohtainen aika nousi 76 minuutista 81 minuuttiin.

MTV:n tutkimusjohtaja Taina Mecklinin mukaan urheilun ohella viihdesarjat ovat säilyttäneet asemansa suosituimpien ohjelmien joukossa. Tuttujen ohella myös uudet sarjat ovat löytäneet hyvin yleisönsä niin televisiossa kuin verkossa.

Sosiaalinen media on tullut kiinteäksi osaksi television katselua.

– Käyttöpiikit näkyvät korostetusti suorien lähetysten aikana. Vuonna 2014 eniten tviittauksia kertyi jääkiekon MM-kisojen finaalipäivänä, Mecklin toteaa.

Nelosen Vain elämää -sarjan vahvuudesta kertoo se, että miljoonan haamuraja ylitettiin useasti sekä television että verkon puolella. Yksinään Vesa Loirin Armo-esitystä on katsottu Ruudussa yli puoli miljoonaa kertaa.

Vain elämää nousi myös maailman toiseksi tviitatuimmaksi aiheeksi heti ensimmäisellä esityskerralla, sanoo Nelonen Median markkinointijohtaja Heini Häyrinen.

Kommentit

»Kommentoinnin säännöt