Verkkouutiset

STTK: Nuoret tarvitsevat työelämään siirtymistä tukevaa ohjausta

Nuoret tarvitsevat monipuolisesti tietoa eri ammateista ja niihin johtavista koulutuspoluista.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

STTK on huolissaan nuorten ja opiskelijoiden valmiuksista siirtyä työelämään. Taustalla on järjestön teettämä selvitys nuorten näkemyksistä koulutuksen ja opiskelujen aikana saadusta opintojen ohjauksesta ja tuesta työelämään siirryttäessä.

Vastanneista 41 prosenttia arvioi, että ohjaus tuki heikosti tai ei tukenut lainkaan heitä työelämään siirtymisessä.

Parhaiten ohjaus on auttanut työelämään siirtymistä ammattikorkeakoulutuksessa ja ammatillisessa koulutuksessa, joissa työelämäyhteistyöllä on vahvat perinteet.

Yliopistoissa opiskelevista tai niistä valmistuneista lähes puolet arvioi, että ohjaus tuki heikosti tai ei lainkaan työelämään siirtymistä. Kyselyyn vastanneet kokevat ohjauksen auttaneen heitä erityisesti opinnoissa etenemisessä.

Nuorista 43 prosenttia koki, että ohjaus ei tukenut tai tuki vain heikosti ammatin tai uran valinnassa. Ammatin tai uran valinnassa ohjaus oli tukenut heikoimmin lukiolaisia tai ylioppilaaksi valmistuneita ja pelkän peruskoulun käyneitä. Vähäisimmäksi ohjauksen merkityksen arvioivat pelkän peruskoulun käyneet.

STTK korostaa, että opiskelupaikan valinta on monelle nuorelle usein merkittävin omaan tulevaisuuteen vaikuttava valinta. Siksi nuoret tarvitsevat monipuolisesti tietoa eri ammateista ja niihin johtavista koulutuspoluista.

– Monipuolinen tieto nopeuttaa siirtymiä koulutusasteelta toiselle, auttaa perusteltujen koulutusvalintojen tekemistä ja vähentää turhaa keskeyttämistä. Nuorten perinteiset koulutusalavalinnat ovat myös osasyy työelämän segregaatioon eli ammattien sukupuolittuneisuuteen. Hyvällä ohjauksella nuoret voivat tehdä rohkeita ja vähemmän perinteisiä valintoja, korostaa STTK:n puheenjohtaja Antti Palola tiedotteessa.

Nuorille tehdyn selvityksen lisäksi STTK kysyi ammattikorkeakouluilta, millaista työelämään siirtymistä tukevaa ohjausta niissä järjestetään. Vastauksista kävi ilmi, että parhaimmillaan uraohjaus on kiinteä osa opintoja.

Ohjauksen tavoitteena on muun muassa tukea osaamisen tunnistamista, hioa työnhaun ja verkostoitumisen taitoja ja lisätä yritystuntemusta. Esimerkkeinä mainittiin opettajatuutoritoiminta, ura- ja rekrytointitapahtumat, yritysvierailut, verkkoon kootut ohjauspalvelut ja alumniyhteistyö.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)