Outi Alanko-Kahiluoto. Lehtikuva/Martti Kainulainen

Outi Alanko-Kahiluoto: Sote- ja hallituskriisi voisi tehdä vain hyvää

Soteneuvottelut ovat kiistaa valinnanvapaudesta.

Sotella oli pitkä viikko. Viime maanantaina tuore soteministeri Annika Saarikko juhli blogissaan valinnanvapauslain valmistumista.

Ei mennyt kuin muutama päivä, ja hallitus oli ilmiriidassa siitä, mitä tulikaan sovittua. Viime torstain tiedotustilaisuus jouduttiin perumaan.

Ilmeisesti erimielisyys koskee valinnanvapautta ja tarkemmin asiakassetelin käyttöä erikoissairaanhoidossa.

Soteneuvottelut ovat kiistaa valinnanvapaudesta, sillä Juha Sipilän hallitus sorvaa sotea valinnanvapaus edellä. Ratissa on kokoomus, mutta keskusta on alkanut häiritä ajoa takapenkiltä. Päätyykö ajo rysähtäen ladon seinään, nähdään lähipäivinä.

Sote-uudistuksen piti tarkoittaa sosiaali- ja terveyspalveluiden parempaa nivomista yhteen niin, että vaivoja pystytään paremmin ennalta ehkäisemään, terveyserot kapenevat ja samalla säästetään yhteiskunnan rahaa. Menot piti saada kuriin, sillä jatkossa meillä on yhä vähemmän terveitä työssäkäyviä maksamassa koko väestön hyvinvointipalvelut. Tärkeintä oli vahvistaa perustasoa, sillä suomalainen erikoissairaanhoito on maailman huippuluokkaa jo nyt.

Mutta miten kävi? Mikään näistä tavoitteista ei toteudu.

Sote-keskuksien palveluvalikko on edelleen niin laaja, että vain isot yritykset pystyvät polkaisemaan niitä pystyyn – toisin sanoen terveysmarkkinat keskittyvät

Julkista valtaa ei kuitenkaan voi siirtää yksityiselle, minkä vuoksi yksityiset sote-keskukset eivät ilmeisesti voi toteuttaa sosiaalipalveluita – onko näin?

Tämän vuoksi ilmeisesti julkisetkaan soteasemat eivät voi tarjota sosiaalipalveluita mikä tarkoittaa, että sosiaali- ja terveyspalveluiden yhteistyö heikkenee nykyisestä

Tämä olisi voitu estää, jos kokoomus olisi luopunut markkinavetoisesta valinnanvapausmallista

Terveyserot kasvavat, koska maakuntia on liikaa ja ne ovat asukaspohjaltaan hyvin erilaisia

Tämä olisi voitu estää jos keskusta olisi tinkinyt maakunnista

Näyttää valitettavasti siis vahvasti siltä, että hallituspuolueet uhraavat sosiaali- ja terveyspalvelut omille poliittisille intresseilleen.

Hallituksen viimeisimmästä sotemallista ei vielä paljon tiedetä – on vasta yhden ministerin yksi blogikirjoitus ja julkisuuteen tihkuneet riidat.

Tiedämme kuitenkin, että pahimmat peruslain vastaisuudet kuten pakkoyhtiöittäminen on poistettu, mutta perustuslakikäsittelystä uhkaa tulla edelleen jännittävä.

Lain keskeisimmät ongelmat liittyvät kokoomuksen ajamaan markkinaehtoisuuteen. Kokoomuksen asiakassetelimalli voi vaarantaa erikoissairaahoidon päivystyksen ja sen korkean laadun, jos yksityiset soteasemat alkavat valinnanvapauslainsäädännön turvin vetää puoleensa huippulääkäreitä- ja kirurgeja.

Kaiken huippu on se, että soteasemista on tulossa oikeasti pelkkiä terveysasemia, kuten ylisosiaalineuvos Aulikki Kananoja on osuvasti sanonut.

Tämä johtuu kokoomuksen ajamasta markkinaehtoisesta sotemallista. Sen seurauksena isosta osasta soteasemia tulee kokonaan terveysfirmojen hallinnoimia. Julkista valtaa ei kuitenkaan voi siirtää yksityiselle, minkä vuoksi yksityiset sotekeskukset eivät ilmeisesti voi toteuttaa sosiaalipalveluita lainkaan. Ja koska soteasemien on oltava keskenään yhdenvertaisessa asemassa, sosiaalipalvelut tulevat ilmeisesti puuttumaan myös julkisilta sote-asemilta. Niille on tulossa sosiaalihuollon palveluiden sijasta pelkkää neuvontaa.  Järkyttävintä onkin, että sosiaali- ja terveyspalveluiden yhteistyö heikkenee nykyisestä sen sijaan, että se paranisi – mikä sentään oli koko homman alkuperäinen tarkoitus. Kuten Kananoja sanoo, soteasemista tulee sosiaalihuollon asiakkaille pelkkä läpikulkupaikka.

Tämä olisi voitu estää, jos kokoomus olisi luopunut markkinavetoisesta valinnanvapausmallista. Mutta kokoomus ei luovu, koska Juha Sipilä uhkasi jo marssia presidentin luo, jos keskusta ei saa haluamaansa määrää maakuntia.

Valtiovarainvaliokunta on arvioinut, että kokoomuksen valinnanvapausmalli lisää yhteiskunnan kustannuksia 1,5 miljardia euroa.  Samaan aikaan hallitus on päättänyt, että sosiaali- ja terveyspalveluista on vuoteen 2029 mennessä säästettävä kolme miljardia euroa. Tästä seuraa se, että palveluita tullaan karsimaan rajusti, eli ne heikkenevät. Terveys- ja hyvinvointierot eivät siis kapene vaan repeävät.

Jos viimeisin sotemalli ikinä päätyy eduskuntakäsittelyyn, olisi selvyys saatava ainain seuraaviin kysymyksiin: Miten hallitus aikoo estää, etteivät yksityiset sotekeskukset haali hyvinvoinvia työterveyshuollon asiakkaita? Miten estetään, ettei yksityinen sote-keskus lähetä vaikeita tai kalliisti hoidettavia potilaita maakunnan liikelaitoksen hoidettaviksi?

Näillä aineksilla sote- ja hallituskriisi voi tehdä sotelle vain hyvää. Ministeri Annika Saarikko tietää varmasti, ettei eduskuntaan kannata tuoda mallia jolla rysäytetään ladon seinään, vaikka syy olisikin kokoomuksessa. Keskustalla on paitsi soteministerin, myös pääministerin salkku.

Outi Alanko-Kahiluoto

Outi Alanko-Kahiluoto

Outi Alanko-Kahiluoto on vihreiden kansanedustaja.