Verkkouutiset

Koululaisen oma läppäri huonontaakin oppimistulosta

Teknologisten laitteiden käyttö on PISA-aineiston mukaan yhteydessä heikompaan koulumenestykseen myös Suomessa.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Konsulttiyhtiö McKinsey & Company on julkaissut maailmanlaajuisen selvityksen siitä, mitkä tekijät ohjaavat opiskelijoiden koulumenestystä.

PISA-aineistoon perustuva analyysi keräsi tietoja yli puolesta miljoonasta opiskelijasta 72 maasta ja tunnisti kaksi keskeistä osa-aluetta, jotka johtivat korkeampiin oppimistuloksiin – oppilaan positiivinen ajattelutapa ja opettajan ohjaava opetustyyli.

Tutkimuksessa havaittiin myös, ettei teknologian vaikutus oppimiseen ole yksiselitteinen, vaan oppilaiden käytössä olevat laitteet voivat jopa huonontaa koulumenestystä.

Myös Suomessa päästiin samansuuntaisiin tuloksiin. Suomessa on viime vuosina panostettu koulujen digiloikkaan, mutta tuoreen selvityksen perusteella teknologian vaikutus oppimistuloksiin ei aina ole positiivinen tai edes neutraali.

– Päinvastoin, kannettavien tietokoneiden ja tablettien käyttö koulussa korreloi Suomessakin heikompaan koulumenestykseen. Sen sijaan opettajien tukena toimivien laitteiden käyttö ja tekniikan käyttäminen koulun ulkopuolella vaikuttivat tiettyyn pisteeseen saakka positiivisesti oppimiseen, selvityksessä todetaan.

Opetustyyli ja asenne ratkaisevat

Selvityksessä tarkasteltiin myös opetustavan vaikutusta koulumenestykseen. Itseohjautuvalla oppimisella oli myönteisiä vaikutuksia silloin, kun sitä oli sopivassa suhteessa ohjaavaan opetukseen.

Itseohjautuvalla oppimisella tarkoitetaan erilaisia oppimismenetelmiä, joissa oppilaat itse syventyvät aiheeseen vähäisellä ohjauksella. Selvityksessä todettiin, että ilman riittävää opettajan ohjausta itseohjautuvalla oppimisella voi kuitenkin olla haitallisia vaikutuksia.

– Suomessa havaitsimme, että oppilaiden PISA-tulokset olivat sitä korkeammat, mitä enemmän käytettiin opettajan ohjaukseen perustuvaa opetusta. Samansuuntaisia tuloksia on saatu myös maailmalta. Vaikka jotkut tutkimukset ovat nostaneet esiin itseohjautuvan oppimisen hyötyjä, analyysimme osoittavat, että se kaipaa vahvaa tukea opettajalta ollakseen todella tehokasta, sanoo McKinseyn partneri Jussi Hiltunen.

Suomessa on keskusteltu myös sosioekonomisen taustan vaikutuksesta oppimistuloksiin. McKinseyn mukaan oppimistuloksiin vaikuttaa taustaa enemmän oppilaan ajattelutapa.

– Kaikilla maantieteellisillä alueilla ja kaikilla tulotasoilla oppilaan suoritustasoa ennakoi kaksi tai kolme kertaa paremmin oppilaan ajattelutapa kuin sosioekonominen tausta, Hiltunen toteaa.

McKinseyn analyysissä hyödynnettiin OECD:n hallinnoiman kansainvälisen PISA-selvityksen testituloksia ja kyselyitä. McKinsey identifioi koneoppimistyökalun avulla sata oppimistulosta eniten ennustavaa muuttujaa yli tuhannesta muuttujasta oppilaiden, rehtoreiden, opettajien ja vanhempien PISA-kyselyistä.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)