Verkkouutiset

Mainostajat ovat saattaneet tietämättään rahoittaa valeuutisia levittäviä sivustoja. LEHTIKUVA / AFP Fabrice Coffrini

Selvitys paljastaa: Isot brändiyhtiöt rahoittaneet vahingossa valeuutisia

Asiantuntijoiden mukaan yritysten pitäisi seurata tarkemmin missä heidän mainoksensa näkyvät.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Useat maailman suurimpiin kuuluvat brändiyhtiöt kuten Nike ja Amazon ovat tietämättään saattaneet rahoittaa koronaan liittyvää disinformaatiota ja salaliitoteorioita levittäviä internet-sivustoja, kertoo the Guardian-lehti. Asia käy ilmi riippumattoman Bureau of Investigative Journalism-järjestön selvityksestä.

Digitaalista mainostilaa myy muun muassa Google. Mainosekosysteemin monimutkaisuus on johtanut siihen, että väärää tietoa levittävät sivut sekoittuvat muiden sivustojen kanssa. Esimerkiksi Britannian julkisen terveydenhuoltojärjestelmä NHS:n diabetes-sivuston mainoksia on esiintynyt tunnetun rokotevastaisen aktivistin kirjoitusten ohessa.

Google sanoo ryhtyvänsä toimiin väärää tietoa koskevien rikkomusten kitkemiseksi.

– Kuluttajien ja alustoillamme toimivien yritysten suojeleminen on meille ensisijaista, Googlen tiedottaja sanoo.

Asiantuntijoiden mukaan mainostilaa ostavien yritysten ei pitäisi luottaa pelkästään myyjään, vaan tarkistaa itse säännöllisesti missä heidän mainoksensa esiintyvät.



		
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)