Useat maailman suurimpiin kuuluvat brändiyhtiöt kuten Nike ja Amazon ovat tietämättään saattaneet rahoittaa koronaan liittyvää disinformaatiota ja salaliitoteorioita levittäviä internet-sivustoja, kertoo the Guardian-lehti. Asia käy ilmi riippumattoman Bureau of Investigative Journalism-järjestön selvityksestä.
Digitaalista mainostilaa myy muun muassa Google. Mainosekosysteemin monimutkaisuus on johtanut siihen, että väärää tietoa levittävät sivut sekoittuvat muiden sivustojen kanssa. Esimerkiksi Britannian julkisen terveydenhuoltojärjestelmä NHS:n diabetes-sivuston mainoksia on esiintynyt tunnetun rokotevastaisen aktivistin kirjoitusten ohessa.
Google sanoo ryhtyvänsä toimiin väärää tietoa koskevien rikkomusten kitkemiseksi.
– Kuluttajien ja alustoillamme toimivien yritysten suojeleminen on meille ensisijaista, Googlen tiedottaja sanoo.
Asiantuntijoiden mukaan mainostilaa ostavien yritysten ei pitäisi luottaa pelkästään myyjään, vaan tarkistaa itse säännöllisesti missä heidän mainoksensa esiintyvät.