Verkkouutiset

SAMOK: Sosionomi-lastentarhanopettajien kelpoisuus varmistaa varhaiskasvatuksen laadun

SAMOKin mukaan esitys uudeksi varhaiskasvatuslaiksi on hallitusohjelman vastainen.
MAINOS (artikkeli jatkuu alla)

Suomen opiskelijakuntien liitto SAMOK on pettynyt lausuntokierroksella olleeseen uuteen varhaiskasvatuslakiin, jonka mukaan jatkossa sosionomin tutkinnon suorittaneilla ei olisi kelpoisuutta toimia lastentarhanopettajana.

Hallituksen varhaiskasvatuslain uudistuksen tavoitteena on varmistaa laadukas varhaiskasvatus.

– Hienoa että hallitus haluaa panostaa varhaiskasvatukseen, mutta on hyvin ongelmallista että lakiluonnos ei tunnista sosionomien pedagogista osaamista ja valmiuksia toteuttaa hyvää, pedagogista varhaiskasvatusta, hämmästelee SAMOKin hallituksen jäsen Saana Simonen.

Varhaiskasvatukseen suuntautuneella sosionomilla kuuluu 210 opintopisteen tutkintoon keskimäärin 120 opintopistettä varhaiskasvatuksen opintoja. Koulutus on kehitetty vastaamaan varhaiskasvatuksen pedagogisia vaatimuksia.

Sosionomi-lastentarhanopettajia koulutetaan kattavasti koko Suomessa, jolloin pätevien lastentarhanopettajien saatavuus voidaan varmistaa. SAMOK arvioi, että tällaisenaan lakiesitys ei takaa kaikille alueille pätevää henkilöstöä, ja tämä puolestaan sotii kaikille laadukkaan varhaiskasvatuksen tavoitetta vastaan.

Lakiluonnoksen mukaan jatkossa varhaiskasvatuksen johtajan tehtävään vaadittaisiin ylempi korkeakoulututkinto. SAMOK on pöyristynyt, että esityksessä ei ole huomioitu sosiaali- ja terveysalan ylempää ammattikorkeakoulututkintoa.

– Sosionomi (YAMK) -tutkinto antaa valmiuksia toimia erityisesti varhaiskasvatuksen hallinnollisissa sekä johtotehtävissä. Tutkinto-ohjelman suorittaneella on vahva ja monipuolinen palvelujen järjestelmäosaamisen erikoisasiantuntijuus sekä perus- ja erityistason palvelujen kehittämiseen tarvittava osaaminen. Tällä tutkinnolla tulisi olla kelpoinen päiväkodin johtajan tehtäviin, Simonen sanoo.

Hallitusohjelman tavoitteena on kelpoisuusehtojen väljentäminen ja pätevyyksien joustavoittaminen. SAMOKin näkemyksen mukaan lakiesitys on tältä osin hallitusohjelman vastainen.

– Esitys rajaa eri koulutuksen suorittaneiden mahdollisuuksia työskennellä laaja-alaisesti varhaiskasvatuksen kasvatus-, opetus- ja hoitotehtävissä. Keinotekoinen jako eri koulutustaustan ammattiryhmien välillä tuo vain hierarkiaa työyhteisöihin, eikä tue erilaisesta koulutuksesta saadun osaamisen hyödyntämistä lapsen ja perheiden hyväksi, tiedotteessa sanotaan.

MAINOS (sisältö jatkuu alla)
Uusimmat
MAINOS (sisältö jatkuu alla)
MAINOS

Hyvä Verkkouutisten lukija,

Kehitämme palveluamme ja testaamme uusia sisältöformaatteja erityisesti mobiililaitteille. Haluaisitko osallistua testiin tässä ja nyt? Se vie vain muutaman minuutin.

(Uusi sisältö aukeaa painiketta klikkaamalla)