Verotorakka on idea, joka ei suostu kuolemaan, vaikka asiantuntijat ovat arvioineet sen huonoksi jo useaan kertaan. Ilkka Kaukorannan mukaan EK:n torstaina julkaisema Suomalaisen omistajuuden toimintaohjelma oli pullollaan tällaisia ehdotuksia.
– Osa EK:n esityksistä on ihan hyviäkin ja moni on sellainen, josta voi perustellusti olla montaa mieltä. Sen sijaan tällaisten monta kertaa tyrmättyjen ja huonoksi todettujen ajatusten toistuva esittäminen ei vie keskustelua eteenpäin. On kaikkien kannalta turhauttavaa, kun asiantuntijoiden monta kertaa tallomat verotorakat palaavat aina politiikan asialistalle, Kaukoranta kirjoittaa blogissaan.
EK esimerkiksi esittää listayhtiöiden osakkeista saadut osingot ja luovutusvoitot verovapaiksi 1 500 euroon asti. Ajatuksena on kannustaa kansankapitalismiin ja osakesäästämiseen. Ehdotus on pahimman sortin veropopulismia.
– Ehdotus on ehkä intuitiivisesti houkutteleva ja tavallista kansaa kosiskeleva, mutta tarkemman pohdinnan jälkeen varsin huono.
Kaukorannan mukaan ongelmia on lukuisia.
– Voisin listata ne toki (tuloerojen kasvaminen, verotuksen neutraalius, toimeenpanon monimutkaisuus erityisesti kansainvälisissä tilanteissa, jne.), mutta sen teki paljon perusteellisemmin valtiovarainministeriön yritysverotuksen asiantuntijaryhmä kevään raportissa. Tyhjentävät perustelut löytyvät raportista sivuilta 109–111.
EK esittää myös pörssin päälistan ulkopuolisten First North -yhtiöiden osinkoverotuksen keventämistä.
Valtiovarainministeriön asiantuntijaryhmä totesi, että näiden yhtiöiden listautumiskynnys on ongelma, mutta uuden erityisen verohuojennuksen luominen on väärä tapa korjata se. First North -yhtiöiden osinkoverotuksen keventäminen ei poistaisi listautumiskynnystä, vaan pelkästään siirtäisi sen First North -listan ja pörssin päälistan väliin.
Asiantuntijatyöryhmän suosima tapa madaltaa listautumiskynnystä olisi uudistaa listaamattomien yhtiöiden osinkojen verotus. Samaan johtopäätökseen päätyivät Etlan ja VATT:n tutkijat vuosi sitten.
– Tässäkin asiassa EK sivuuttaa juuri valmistuneet perusteelliset selvitykset ja esittää huonoksi todettua ratkaisua. Syy lienee se, että asiantuntijoiden suosima tapa madaltaa listautumiskynnystä kiristäisi varakkaiden yrittäjien verotusta ja pienentäisi tuloeroja. Se ei tietenkään pääoman edustajille käy, Kaukoranta kirjoittaa.
Hänen mielestään ehkä pöyristyttävin EK:n esityksistä oli perintöveron keventäminen ja sen poistaminen asteittain kokonaan.
– Tälle rikkaita suosivalle politiikalle ei löydy perusteita, jos tavoitteena on työllisyys ja koko Suomen menestys, niittaa Kaukoranta.
Kaukoranta toteaa, että ajatus perintöveron haitallisuudesta ei saa tukea tutkijoilta ja puolueettomilta asiantuntijoilta.
– Pari vuotta sitten valmistunut VATT Policy Brief perustelee hyvin, mihin perintöveroa tarvitaan. Se on hyvä vero sekä verotuksen aiheuttamien hyvinvointitappioiden että mahdollisuuksien tasa-arvon edistämisen kannalta.