Sdp:n kansanedustaja Suna Kymäläinen kiinnittää kysymyksessään huomiota sähköisen asiointiin käytettyjen autojen tuonnissa ja palvelun siirtymiseen tullilta verohallinnolle.
– Yksityisille kansalaisille siirto kuitenkin merkitsi tuonnin ja siihen liittyvien palveluiden huomattavaa heikennystä. Aikaisemmin kansalaiset saivat Tullin toimipisteistä asiaan liittyvän opastuksen, lomakkeet ja täyttöohjeet suoraan. Yksityishenkilöt pystyivät ennen myös jättämään toimipisteeseen suoraan tuonnin autoveroilmoituksen. Lisäksi viranomaiset kuvasivat toimipisteessä auton mahdolliset verotukseen oleellisesti liittyvät vauriot, kysymyksessä todetaan.
– Vuodenvaihteen jälkeen näitä palveluja ei verohallinnon puolella ole ollut enää tarjolla. Palvelu rajoittuu verotoimistossa erikseen pyynnöstä saatavaan autoverohakemuslomakkeeseen, ja täyttöohjeet on opastettu pyytämään palvelunumerosta, jonka on saanut lapulle kirjoitettuna — kuin myös lomakkeen palautusosoitteen. Neuvottu on myös, ettei lomaketta saa palauttaa lähimpään verotoimistoon, vaan postimaksu pitää asiakkaan maksaa itse.
Verohallinnon sähköiset menettelytavat yksityishenkilön käytetyn auton tuonnista Suomeen ovat Kymäläisen mukaan muuttaneet ja vaikeuttaneet tuontia huomattavasti.
– Etenkin siirtyminen sähköiseen asiointiin on vaikeuttanut, hidastanut ja byrokratisoinut huomattavasti sinänsä yksinkertaisten toimenpiteiden suorittamista.
Näin on kansanedustajan mukaan tapahtunut etenkin tilanteissa, joissa kuljetuksen aikana autoon on tullut sen arvoa alentavia, silmin havaittavia korjausta vaativia merkittäviä kuljetusvahinkoja.
– Näiden vikojen todentaminen ja niiden aiheuttama arvonalennus autoon ja sen kauppahintaan ovat tilanteita, joissa sähköinen järjestelmä on jo nyt osoittautunut kansalaisille ongelmalliseksi. Nämä vahinkotilanteet viivästyttävät tarpeettomasti sinänsä laillista käytettyjen autojen tuontia ja rajoittavat toimimattomuudellaan käytettyjen autojen kaupan vapaata kilpailua.