Suomessa on Kuluttajaliiton mukaan arviolta miljoona kansalaista, joilla on haasteita digitaalisten palveluiden käytössä. Moni ikäihminen ei ole koskaan tunnistautunut sähköisesti. Vanhus- ja lähimmäispalveluliiton Ikäteknologiakeskuksen viime vuonna tekemässä kyselyssä 37 prosenttia vastaajista ilmoitti syyksi sen, että ei osaa käyttää sähköisiä tunnistautumisvälineitä.
– Uuden teknologian tulisi sopeutua ihmisiin ja näiden kykyihin ja tarpeisiin – ei toisinpäin, muistuttaa Kuluttajaliiton pääsihteeri Juha Beurling tiedotteessa.
Pankkitunnusten vaihtoehdoksi on tarjottu henkilökortin sirulla eli kansalaisvarmenteella tapahtuvaa tunnistautumista erillisen laitteen ja ohjelman avulla. Tämä on kuitenkin Kuluttajaliiton mukaan osoittautunut etenkin ikäihmisille erittäin vaikeakäyttöiseksi.
Kuluttajaliiton koordinoima kansalaisjärjestöjen vaikuttamisfoorumi Kuluttajaparlamentti vaatii eduskunnassa tiistaina julkaisemassaan kannanotossa, että sähköisen tunnistautumisen palvelut kehitetään aidosti helppokäyttöisiksi ja saavutettaviksi, esimerkiksi biometrisen tunnisteen avulla.
Lisäksi olisi kiinnitettävä huomiota kielelliseen saavutettavuuteen ja ymmärrettävyyteen. Kehittämisessä tulisi ottaa huomioon erilaiset käyttäjät ja heidän kapasiteettinsa, ja testata näitä todellisissa tilanteissa.